tiistaina, heinäkuuta 03, 2007

Romaanien rikollisuudesta

Yrjöperskeles-blogi käsittelee samaa aihetta kuin minä jokin aika sitten - eli sitä miten valtaväestön asenteet ovat muka ensi sijainen syy mustalaisväestön ongelmiin.

Romaanit eroavat korkean rikollisuutensa suhteen kaikista muista Suomen vanhoista vähemmistöistä (tataareista, ruotsalaisista, saamelaisista ja juutalaisista) ja ovat pitkälti itse aiheuttaneet valtaväestön asenteet. Romaanit ovat johtaneet Suomen rikollistilastoja kautta aikojen. Romaanikulttuuri jopa eksplisiittisesti hyväksyy ei-mustalaisilta varastamisen.

Nyt romaanit ovat laajentaneet asosiaalista käyttäytymistään varkauksista ja viinan myynnistä huumerikoksiin. Yrjöperskeles kuvaa tilannetta:

13.06.2007 esitetyssä a-studiossa mustalaisväestöön kuuluva taiteilija Rainer Friman käsitteli itse asiassa samoja aiheita. Hän puhui mustalaisnuorison keskuudessa räjähdysmäisesti kasvaneesta huumeitten käytöstä, totesi että jos vaatii oikeuksia on oltava valmis täyttämään velvollisuuksia ja kehotti mustalaisyhteisöä katsomaan peiliin. Ohjelmassa ollut romanifoorumin edustaja ei halunnut puhua huumeongelmasta ollenkaan, vaan jankkasi jatkuvasti manne-tv:stä. Mustalaisnuorison ongelmista hän ei kommentoinut muuta kuin sen, että mustalaiskulttuurin ulkopuolinen vaikutus on aikaansaanut ongelmia.

Looginen seuraus asiasta on nyt sitten se, että Rainer Friman on saanut mustalaisväestöltä useita tappouhkauksia.


Siinä suhteessa valtaväestöä voi minusta kuitenkin syyttää, että monien valtaväestöön kuuluvien sosiaalivirkoilijoiden romaaneihin kohdistuva ymmärtäminen ja hyysääminen on todennäköisesti osasyy romaanien ongelmiin. Jos romaanit olisi asetettu ottamaan vastuu omasta elämästään, tilanne ei ehkä olisi ajautunut niin pahaksi kuin on käynyt.

1 kommentti:

Nimetön kirjoitti...

Ei romanit, eikä liioin valkoiset sosionomit näytä ymmärtävän, että rikollisuus on siirtynyt - niin kuin moni muukin asia. romanien keskuudessa - tiedotomastti, sellaisilta ajanjaksoilta, jolloin eläminen ja elossa pysyminen kysyi partisaanitoimien kaltaista rohkeutta, ja keinoja.Näissä keinoissa kykenevimmät heimokunnan jäsenet ansaitsivat kunioitusta, koska näiden toimien menestymisen varassa oli henkiijääminen. Viekkaus ja varastaminen, ei se ollut muuta kuin hengissä selvitymiskyky. Apaci on sana joka kuvaa sakilaisia,ja suurkaupunkien ulkopuolsia jengejä. Mutta se on alkujaan pohjois-amerikkalainen intiaaniheimo, jonka jäsenten sankaruus oli tavoitettavissa - ei urheissa sotatoimissa- vaan kyvystä varastaa.