perjantaina, lokakuuta 16, 2009

Elinor Ostrom etnisestä diversiteetistä

Puolimieli heitti linkin loistavaan keskusteluun, jossa Steve Sailer esittelee Robert Putnamin, Jared Diamondin ja uuden taloustieteen nobelistin Elinor Ostromin ajatuksia mm. etnisestä diversiteetistä ja vastaa monikultturistien suorastaan säälittäviin vastakommentteihin:

1. Yhteisresurssien hoito onnistuu huonommin, jos yhteisö on monikulttuurinen. Ostrom kirjoittaa kirjassaan "The Drama of the Commons."

" ... Alesina et al. (1999) find that ethnic diversity is associated with lower public goods funding across the U.S. municipalities because different ethnic groups have different preferences over the type of public good ... In the kind of rural societies considered in this chapter ... the effectiveness of social sanctions weakens as they cross ethnic reference groups. In this vein, Miguel (2000) constructs a theoretical model where the defining characteristics of ethnic groups are the ability to impose social sanctions within the community against deviant individuals and the ability to coordinate on efficient equilibria in settings of multiple equilibria. With data from the activities of primary school committees in rural western Kenya, Miguel then shows that higher levels of ethnic diversity are associated with significantly lower parent participation in parent meetings, worse attendance at school committee meetings, and sharply lower teacher attendance and motivation.

"If social groups (not solely ethnic groups) are defined as those whose boundaries coincide with the effective monitoring and enforcement of shared social norms ... this is one way of understanding the notion cited earlier of cultural homogeneity, a variant of what many authors have called social capital or social cohesion. ... Irrigation organizations that cross village boundaries can rely less on social sanctions and norms to enforce cooperative behavior ..."


2. Ulossulkeminen ja vertaisvalvonta (self-policing) ovat sosiaalisesti ja etnisesti homogeenisen ryhmän ikiaikainen ja tehokas tapa rajoittaa yhteisresurssin käyttöä ja näin estää yhteisresurssin ylikäyttö. Näiden asioiden tutkimisesta Ostrom nimenomaan sai Nobelin palkinnon.

Sailer toteaa:

Diamond notes that there are three possible solutions to what Garrett Hardin called "the tragedy of the commons," or the tendency for individuals to over-consume resources and under-invest in responsibilities held in common, leading to ecological collapse.

* Government diktat.

* Privatization and property rights -- but that's impractical with some resources, such as fish.

* "The remaining solution to the tragedy of the commons is for the consumers [i.e., harvesters of the resource] to recognize their common interests and to design, obey, and enforce prudent harvesting quotas themselves. That is likely to happen only if a whole series of conditions is met: the consumers form a homogeneous group; they have learned to trust and communicate with each other; they expect to share a common future and to pass on the resource to their heirs; they are capable of and permitted to organize and police themselves; and the boundaries of the resource and of its pool of consumers are well defined."


Kolmas tapa on juuri se, jota Ostrom on tutkinut. Ostrom on puhunut ulossulkemisen tärkeydestä kirjassaan Global Commons:

Yhteisresurssin käytön organisoimisen ensimmäinen askel on määritellä resurssin käytön rajat eli se kuka saa käyttää resurssia. Niin kauan kuin itse resurssin rajat ja resurssien käyttöön oikeutettujen henkilöiden joukko on tuntematon, kukaan ei tiedä mitä [yhteisresurssia] ollaan manageroimassa.

Ellei määritellä ketkä ovat ulkopuolisia, paikallisilla yhteisresurssin käyttäjillä on riski, että kaikki panostus minkä he kohdistavat resurssiin, riistetään heiltä sellaisten ihmisten toimesta jotka eivät ole panostaneet resurssin ylläpitoon millään lailla.

Pahimmassa tapauksessa ulkopuolisten toimet tuhoavat yhteisresurssin kokonaan.

Yhteisresurssin käyttäjien pitää voida sulkea ulkopuoliset käyttämästä yhteisresurssia.


Sailer toteaa: There are basically two ways to get people to play nice with a common resource such as shrimp or irrigation water: violence or ostracism. The latter works most effectively regarding marriage -- if you don't play by the rules, nobody respectable will let your kid marry his daughter. But when newcomers who don't ever want their children to marry your children arrive and start exploiting your irrigation system or fishery (or whatever), then the old non-violent traditions break down, and people start turning to violence or its threat, whether anarchic or government-based (e.g., socialism and property rights are based on the threat of the government's monopoly on violence).

...

For example, if you show up in a New England lobstering village, where tradition dictates which families can do how much lobstering when, and announce you are going into the lobstering business, unless you've married into a local family, you'll find your boat at the bottom of the marina the next morning.

A classic case: American shrimp fishermen in Texas were universally denounced as racists in the late 1970s when they resisted the government's efforts to encourage Vietnamese refugees to become shrimpers in their waters. French director Louis Malle made a movie, Alamo Bay, denouncing ugly Americans fighting hardworking immigrants.

What got lost in all the tsk-tsking is that fishing communities always resist newcomers, especially hardworking ones, because of the sizable chance that the outsiders who don't know the local rules or don't care about them will ruin the ecological balance and wipe out the stocks of fish.


Katso myös Sailerin oma postaus Elinor Osotromin Nobel palkinnosta.

4 kommenttia:

Ironmistress kirjoitti...

Itse asiassa kyseessä oli Jared Diamond - jonka mainio kirja "Guns, Germs and Steel" on kulunut ruukinmatruunankin käsissä.

(Diamond muuten puhuu sujuvaa suomea.)

puolimieli kirjoitti...

(Diamond muuten puhuu sujuvaa suomea.)

Wikipediassa suomi on yksi 12 kielestä, jota hänen sanotaan osaavan. Epäilenpä, onko hänen suomensa aivan sujuvaa. Vai oletko kuullut hänen puhuvan sitä?

Kullervo Kalervonpoika kirjoitti...

Yhteisresurssien hoito onnistuu huonommin, jos yhteisö on monikulttuurinen.

Tässä on sisäänrakennettuna varsin syvällinen viisaus.

Jukka kirjoitti...

Kiitos Ironmisteress - korjasin virheeni.