tiistaina, huhtikuuta 22, 2025

Naisille tarkoitetut mainokset - osa 2

Tämä on jatkoa 16 vuotta vanhalle postaukselle ja sen keskustelulle.

Kirjoitin silloin mm. näin:

Audi-mies joutui eroamaan, koska hän rinnasti naiset autoon.

Naisille suunnatut mainokset - mm. Ingmannin jäätelö-mainos - eivät rinnasta miestä ruokaan vaan toteavat uudestaan ja uudestaan, että jäätelö on parempi kuin mies, suklaakeksi on parempi kuin mies yms. Atrian mainos sentään on hiukan positiivisempi: nelikymppisen naisen näkökulmasta Atrian ruoka on kuin seksi 20-kymppisen miehen kanssa. Mies on siis parhaimmillaan kuin Atrian ruoka.

Tänään S-kaupan mainoksessa nauretaan miehelle. Nainen sanoo miehelle: käy sinä ulkoiluttamassa koiraa, niin minä käyn kaupassa. Ulkona sataa. Nainen ostaa ruuat verkkokaupasta. Naiskatsojan oletetaan innostuvan moisesta oman miehen kusetuksesta. Mainoksesta on useampi versio, missä mies käy sateessa hoitamassa erilaisia asioita pariskunnan puolesta. Laiska nainen makaa sohvalla ja hihittelee miehelle ja omalle fiksuudelleen. Mainosmies olettaa naiskuluttajan olevan sellainen, että hän nauttii kusettamisesta. Todennäköisesti mainosmies tuntee kuluttajan.

Miehille ei vastaavia mainoksia kannata tehdä. Osin siksi, että mainosmies ei uskalla sellaisia tehdä.  Osin siksi että miehiä, jotka kohtelevat naisia huonosti ei ehkä miesten keskuudessa arvosteta. Tämä näyttää tosin olevan nuorimman sukupolven parissa muuttumassa. Naisviha leviää huolestuttavasti. En sano tätä ensi sijassa jostain tasa-arvo-syystä. Sanon näin siksi että sosiaalinen koheesio - ristiriitojen minimointi - kansakunnan sisällä on tässä ajassa erittäin tärkeää.



Ei kommentteja: