torstaina, maaliskuuta 14, 2013

Eteläamerikkalainen paavi

En tiedä miksi juuri Bergoglio valittiin paaviksi mutta yksi selitys latinalaisamerikkalainen paavin valinnalle lienee tässä:

Catholics comprised 81% of Latin America’s population in 1996, and Protestants made up only 4%, according to the polling site Latinobarometro. By 2010, Protestants had jumped to 13% of the population while Catholics dropped to 70%. 

Katolisen kirkon monopoli on rikkoutumassa Etelä-Amerikassa.

Monopolin rikkoutuminen on yleensä kuluttajan kannalta positiivinen asia. Uskonnollisen monopolin murtuminen Etelä-Amerikassa on uskontotieteellisen tutkimuksen mukaan parantanut uskontokuntien "kuluttajille" tarjoamien palveluiden arvoa. Helluntailaiset ja muut protestanttiset kirkot ovat kilpailleet suuntaamalla toimintansa nimenomaan köyhille siinä missä katolinen kirkko on aiemmin ollut enemmän eliitin asialla.  Protestanttiset lahkot toivat Etelä-Amerikkaan lukutaidon opetusta, ammattiopetusta yms. sosiaalisia palveluita. Katolinen kirkko suhtautui aiemmin Etelä-Amerikassa negatiivisesti jopa lukutaitoon ja raamatun lukuun. Espanjankielisen tai portugalinkielisen raamatun tuontia saatettiin jopa rajoittaa. Sittemmin katolinen kirkko on joutunut sekin parantamaan palveluidensa tasoa.

Etelä-Amerikassa protestantismi tukee askeettista ja kurinalaista elämänotetta, mikä vähentää ainakin miesten itsetuhoista käyttäytymistä, vahvistaa miesten sitoutumista avioliittoon ja edesauttaa ryhmäkoheesiota. Tämä tekee protestantismista myös naisille erittäin houkuttelevan vaihtoehdon. Joka tapauksessa on ilmeistä, että protestantismin suosion takana on paitsi lupaus sielun pelastuksesta, myös lupaus sosiaalisesta ja taloudellisesta menestyksestä tässä maailmassa.

(Lähde: Anthony Gill, Rendering unto Caesar: Catholic Church and the State in Latin America).

Katolinen kirkko tietysti taistelee asemansa puolesta.

7 kommenttia:

T. H. kirjoitti...

Kai tuon voisi nähdä huononakin asiana, jos koheesio heikkenee ja sektarianismi lisääntyy. Uskonnot, ja varsinkin monoteistiset maailmanuskonnot, ovat kuitenkin olleet tehokas "pienin yhteinen nimittäjä". (Toki monesti ulkoista uhkaa vastaan, ks. esim. suurten uskontojen yleistymisen yhteydestä paimentolaisvalloittajilta suojautumiseen: http://cliodynamics.info/PDF/Steppe_JGH_reprint.pdf)

Jukka Aakula kirjoitti...

Varmasti voi.

Hienoa että joku lukee Cliodynamics-lehteä. En minäkään siitä vielä tosin montaa juttua ole lukenut. Turchin War and Peace and War on suositeltava kirja. Minusta se oli ainakin elävästi kirjoitettua historiaa vaikka tavallaan teoreettinen.

Jukka Aakula kirjoitti...

Mutta Turchinin kirjan sanoma on suht sama kuin linkkaamassasi tekstissä.

Markku kirjoitti...

Etelä-Amerikassa protestantismi tukee askeettista ja kurinalaista elämänotetta, mikä vähentää ainakin miesten itsetuhoista käyttäytymistä, vahvistaa miesten sitoutumista avioliittoon ja edesauttaa ryhmäkoheesiota. Tämä tekee protestantismista myös naisille erittäin houkuttelevan vaihtoehdon. Joka tapauksessa on ilmeistä, että protestantismin suosion takana on paitsi lupaus sielun pelastuksesta, myös lupaus sosiaalisesta ja taloudellisesta menestyksestä tässä maailmassa.

Nuohan ovat valtavan hienoja asioita. Etelä-Amerikka voisi kehittyä vähemmän epätoivoiseksi paikaksi.

Jukka Aakula kirjoitti...

En ottanut kantaa onko hyvä vai huono.

Jukka Aakula kirjoitti...

Hienoa että HS kertoi tänään sen minkä minä eilen http://www.hs.fi/paivanlehti/ulkomaat/Kirkon+ja+sotilasjuntan+suhde+nousi+esille/a1363243976647

Jukka Aakula kirjoitti...

tai oikeastaan kerroin tuon jo viisi vuotta sitten