Tänään HS:ssä on varsin hyvätasoinen professori Robert G. Picardin analyysi sanomalehdistön historiasta ja tulevaisuudesta.
Moni sanomalehti - esimerkkinä Helsingin Sanomat - oli 80-90-luvulla lähes monopoli omassa nichessään ja tuotot olivat sen mukaiset. 2000-luvun alussa taas alkoi näyttää, että Internet tappaa sanomalehti-liiketoiminnan kokonaan. Kannattavuus romahtikin eikä verkkoon siirtyminen tuntutunut onnistuvan: Malli, missä sisältö on ilmaista ja tulot syntyvät mainonnasta, ei ole osoittautunut oikein toimivaksi ainakaan perinteisille lehdille.
Picard ei kuitenkaan usko sanomalehdistön kuolemaan, vaikkakin paperilehti kuolee käytännössä kokonaan. Maksullisuus säilyy, mutta kannattavuus ei enää koskaan saavuta samaa tasoa kuin aiemmin.
Nyt sanomalehdistön arvo – rahassa mitattuna – on romahtanut maailmanlaajuisesti. Vielä äskettäin sanomalehtibisnes Suomessa oli kuin rauhaisa satama keskellä myrskyävää merta. Suomalaislehtiä suojelivat korkeat lukijamäärät, kielimuuri ja se, että uutisia Suomesta oli saatavilla vain suomalaismediasta.
Picard kertoo sanomalehdistön historiaa:
USEIMMAT sanomalehdet syntyivät 1800-luvun lopussa ja 1900-luvun alussa. Voitontavoittelun sijaan ne perustettiin poliittisista tai sosiaalisista syistä. Monet lehdet tekivät tappiota, ja niitä tukivat varakkaat yksityishenkilöt, kauppiaat tai poliittiset järjestöt, jotka ymmärsivät lehdistön merkityksen julkiselle keskustelulle.
Eli sanomalehtitoiminta oli aluksi bloggaamisen tyyppistä poliittista vaikuttamista ilman taloudellisen voiton tavoittelua. Sitten mukaan tuli mainonta:
Kun mainonta kehittyi 1900-luvun alkupuoliskolla, sanomalehdet käärivät valtaosan mainoskakusta. Tämä teki joistakin sanomalehdistä voitollisia. Ajan myötä suurten sanomalehtien menestys kaatoi pienempiä lehtiä, mikä johti lehtikuolemien aaltoon 1930-, 1950-, 1970- ja 1990-luvuilla. Näin sanomalehtimarkkinat siirtyivät lähes monopoliaikaan – selvinneiden lehtien liikevaihdot ja voitot kasvoivat.
Tulojen kasvu johtui pääosin mainonnasta. Jos inflaatio otetaan huomioon, mainonta sanomalehdissä kolminkertaistui Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa 1900-luvun jälkimmäisellä puoliskolla...
Sanomalehtibisneksessä oli niin helppo menestyä, että perheyrityksissä lahjattomin poika sai usein hoitaakseen lehdet. Mitä tahansa hän tekikin, voittoprosentit lähentelivät laittoman uhkapelin ja viinakaupan lukuja.
Sanomalehtiyhtiöt listautuivat pörssiin ja niiden arvo vain kasvoi: 1990-luvulle tultaessa monet sanomalehdet tuottivat jopa 20–30 prosentin liikevoittoa. Taloudellinen menestys peitti kuitenkin alleen alan haavoittuvaisuuden. Alan ammattilaisetkin ymmärsivät bisneksen periaatteet väärin. Sanomalehdistä tehtiin uutisten levittäjiä, ei uutisten tuottajia. Tämän väärinymmärryksen takia toimittajat ja kustantajat eivät käsittäneet, miten muut viestimet muuttivat uutisten kulutusta. Ihmiset alkoivat luottaa televisioon, ja internet ja kännykät vain vahvistivat tätä trendiä. Internet alkoi nakertaa myös sanomalehtien mainostuloja....
ONKO SANOMALEHDILLÄ sittenkin tulevaisuutta? Kyllä. Mutta se on toisenlainen kuin menneisyys. Aikaa myöten uutisten julkaiseminen paperilehdessä päättyy, koska siinä ei ole enää taloudellisesti järkeä. Kaksi kolmasosaa sanomalehden tuotantokustannuksista koostuu painosta, jakelusta ja muusta kalustosta. Nämä katoavat digitaalisen jakelun myötä.
Sanomalehtien tehtävät säilyvät elintärkeinä yhteiskunnalle. Meidän täytyy ymmärtää yhteiskuntaa ja maailmaa ympärillämme. Tarvitsemme foorumin poliittiselle ja yhteiskunnalliselle keskustelulle ja jonkun, joka valvoo instituutioiden toimintaa.
Sanomalehtien 1980–90-lukujen liikevaihto- ja kannattavuuslukemat perustuivat ainutlaatuisille markkinaolosuhteille, joita digitaalisessa maailmassa ei ole. Ajat, jolloin kustantajat saattoivat odottaa yli 20 prosentin voittoa, ovat ohi. Tulevina vuosina uutisvälineiden taloustilanne tasaantuu ja normalisoituu. Haaste on selvitä siihen asti. Ne, jotka selviävät, sopeutuvat uusiin olosuhteisiin ja ottavat vahvan aseman digitaalisessa mediassa, tulevat tekemään kohtuullista tulosta ja voivat jatkaa tärkeää tehtäväänsä vuosikymmeniä.
Mainonnan merkityksen Picard uskoo jatkossa laskevan.
Viime vuosikymmenen aikana lehdet ovat nostaneet hintoja, kasvattaneet levikkituottoja ja vähentäneet riippuvuutta mainonnasta. Muutos auttaa sanomalehtiä siirtymään digitaaliseen aikakauteen. Sanomalehdet ovat myös muuttuneet monikanavaisiksi sisältöjen jakelijoiksi.
Enää lehdet eivät halua julkaista sisältöään ilmaiseksi verkossa, vaan pystyttävät maksumuureja, kuten Helsingin Sanomatkin alkaa pian tehdä. On epätodennäköistä, että lehdet tulevat enää koskaan tuottamaan yhtä paljon rahaa kuin ennen, mutta niiden kulurakennekin muuttuu. Kun digitaaliset markkinat kasvavat ja paperijakelu päättyy, pitäisi syntyä riittävästi tuloja, jotta digitaaliset uutisvälineet voivat menestyä.
Picardin usko sanomalehdistön tulevaisuuteen vaikuuttaa minusta vielä lähes ylioptimismilta. Vaikka musiikin tuottajat ovat löytäneet esimerkiksi Applen iTunesista uuden myyntikanavan tuotteileen ja kirjat myyvät digitaalisina Applen ja Amazonin verkkokaupoissa, on vielä epäselvää onnistuuko sama sanomalehdiltä. On mahdollista, että musiikin ja kirjojen myynti sekin tulee jatkossa pikemmin kuihtumaan, vaikka tilanne nyt melko hyvältä näyttääkin.
Kirja myy digitaalisenakin hyvin. Digitalisoituminen ei ole muuttanut kirjaa vielä oikeastaan ollenkaan. Kirjan kirjoittajan ei oikeastaan ole tarvinnut ottaa uuttaa kanavaa huomioon. Toki digitalisoituminen on alentanut kirjan julkaisemisen kynnystä ja antanut uusia jakelukanavia kirjalle. Jatkossa ainakin oppikirjat tulevat muuttumaan digitalisoitumisen myötä monikanavaisiksi.
Sanomalehdistön tulevaisuus on lyhyelläkin tähtäimellä vielä avoin. Kirjan tilanne sen sijaan on lyhyellä ja keskipitkällä tähtäimellä vielä hyvä - päinvastoin kuin perinteisten kustantajien.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti