lauantaina, syyskuuta 03, 2011

Mobiilimarkkinoiden suunta Nokian romahduksen jälkeen ?

Se on jo historiaa miten Applen iPhone alkoi muutama vuosi sitten syödä perinteisten toimijoiden - varsinkin Nokian - markkinaosuutta. Google tuli pian myös mukaan peliin avoimella Android-ekosysteemillään - Samsung ja HTC alkoivat toimittaa älypuhelimia Android-ekosysteemiin omalla brändillään. Tällä hetkellä vielä näyttää pintapuolisesti tarkastellen siltä kuin Samsung ja HTC olisivat Applen ohella mobiilimarkkinoiden suuria voittajia. Nokia vaikuttaisi suurimmalta häviäjältä.

Kun raapiii pintaa syntyy kuitenkin toisenlainen kuva: kaikki perinteiset mobiili-laitteiden toimittajat menettävät asemiaan älypuhelin-markkinalla eivätkä ehkä koskaan saavuta mitään asemaa tabletti-markkinoilla. Siinä missä Apple myi 30 miljoona iPad-tablettia, Samsung on ilmeisesti myynyt vain 20 000. Applen pahin kilpailija tableteissa ei ehkä tulekaan olemaan Samsung eikä edes Acer tai Toshiba, vaan Amazon. Samsung valmistanee ainakin ensimmäiset Amazonin tabletit, mutta tabletteihin tulee siis Amazonin eikä Samsungin nimi.

Forrester arvioi että Amazonin uusia Android-tabletteja saatetaan myydä helposti 5:kin miljoonaa ensimmäisen kolmen kuukauden aikana ensi vuoden vaihteessa. Amazonin uusi tabletti tulee maksamaan noin puolet siitä mitä Applen iPad. Tablettia myydään aluksi todennäköisesti miljoonille Amazonin olemassaoleville sisältö-asiakkaille ja erityisesti Amazonin eKirjan Kindlen omistajille. Koska Amazon on kuluttaja-segmentissä nimenomaan sisällön myyntiyritys, laitteet voidaan myydä omakustannushintaan edistämään sisällön myyntiä.

Amazon ei varmasti tule olemaan yksi Googlen dominoima Android-toimittaja muiden Android-toimittajien joukossa, jotka yrittävät valmistaa mahdollisimman halvalla mahdollisimman korkeatasoisen laitteen kykenemättä kuitenkaan juuri differentioitumaan. Android-laitteiden markkina on ollut lähes täydellistä kilpailua - vain Sony-Ericsson on hiukan yrittänyt differentioitua luomalla puhelimen ja PSP:n yhdistelmän.

Amazon kykenee helposti differentioitumaan ja sillä on myös resursseja tehdä omanlaisensa tuote: Meanwhile, they’re moving away from the direction that most other Android tablets have taken. This isn’t a be-all, do-all machine — it’s a new and improved Kindle, just as the name will imply. They’re aiming for simplicity, distilling the homescreen down to a Cover Flow-esque arrangement, making the entire experience all about your books, movies, and other media. And if you happen to want it to do other stuff? Sure, it can do that — they even have their very own App Store! But this isn’t an Android tablet. It’s a Kindle, and it just happens to run Android.

Vaikka uusi tabletti onkin Kindle, se on kuitenkin Kindle jota voi käyttää kuin mitä tahansa Android-tablettia. Se ei ole tarkoitettu vain kirjojen lukuun vaan myös Amazonin myymien videoitten katseluun, rajoittamattomaan Internet-surffailuun ja minkä tahansa Android-sovellusten käyttöön. Sovellusten jotka on kuitenkin ostettu ensi sijassa Amazonin kanavien kautta.

Googlelle Amazonin tulo Android-leiriin voi olla Pyrhoksen voitto. Googlen seuraavaa siirtoa voi odotella. Ehkä Google painottaa jatkossa vähemmän rooliaan avoimen Android-ekosysteemin hyvänä edistäjänä ja alkaa Motorola-hankintansa avulla etsimään uutta roolia. En tiedä. Uskon että Googlen asema tulee mobiimarkkinoilla jatkossakin olevan hyvin merkittävä. Apple luonnollisesti on ja pysyy pitkään mobiililaite-markkinoiden ykköspelaajana.

Ei kommentteja: