torstaina, helmikuuta 26, 2009

S-käyrästä taas kerran

Olen monta kertaa kirjoittanut siitä miten asiat muuttuvat punktualistisesti. Tilanne pysyy pitkään hyvin samanlaisena kunnes tulee murros.

Muorros lähtee yleensä liikkeelle suht hitaasti mutta kiihtyy sitten nopeasti, kunnes saavutetaan uusi tasapainotila. Muutosta kuvaa S-käyrä:



S-käyrä voi kuvata epidemian leviämistä, yrityksen markkinaosuuden muutosta tai vaikkapa perussomalaisten kannatuksen kasvua tämänpäivän Suomessa.

IT-alalla on tapahtumassa juuri kaksi erittäin mielenkiintoista murrosta. Kuten perussuomalaisten kannatuksen kasvu, nämäkin kaksi murrosta aiheuttavat suurta pelkoa eräissä omahyväisissä suurissa toimijoissa:

1. Applen markkinaosuus kasvaa nopeasti älypuhelinmarkkinoilla.

Tietoviikko kirjoitti marraskuussa:

Nokia menetti merkittävästi markkinaosuuttaan älypuhelinmarkkinoilla tietotekniikkayhtiö Applelle ja kanadalaiselle RIMille kolmannella neljänneksellä.

Markkinatutkimusyhtiö Canalysin mukaan Nokia säilyi kuitenkin maailman suurimpana älypuhelinten valmistajana ajanjaksolla.

Nokian markkinaosuus oli heinä-syyskuussa 38,9 prosenttia, kun se viime vuonna samaan aikaan oli 51,4 prosenttia, Canalys kertoo.

Applen iPhone ohitti RIMin Blackberryt

Maailman toiseksi suurimmaksi älypuhelinten valmistajaksi kiilasi Apple. Kolmanneksi jäi RIM, viime vuoden kakkonen. Applen osuus pomppasi 17,3 prosenttiin vertailujakson 3,6 prosentista. Applen osuutta kasvatti sen heinäkuussa myyntiin tuoma 3g-versio iPhone-älypuhelimesta.

Yhteensä älypuhelinten toimitukset kohosivat heinä-syyskuussa uuteen ennätykseen. Kolmannella neljänneksellä toimitettiin 39,9 miljoonaa puhelinta. Määrä kasvoi viime vuodesta lähes 28 prosenttia.

Älypuhelinten osuus koko matkapuhelinmarkkinoista on nyt 13 prosenttia.


2. Miniläppäreiden suosio kasvaa noepeasti.

Tietoviikko kirjoitti helmikuussa:

Miniläppärien suosio on nakertaa pahasti Microsoftin bisnestä, tietokirjailija ja toimittaja Preston Gralla arvioi.

Computerworldiin kirjoittava Gralla perustelee päätelmäänsä sillä, että ohjelmistojätin viimeisen vuosineljänneksen liikevaihto kasvoi vain 1,6 prosenttia vuodentakaisesta. Luvun taakse kätkeytyy suurta vaihtelua eri tuoteryhmien välillä: palvelinten liikevaihto kasvoi 15 prosenttia, mutta Windows-käyttöjärjestelmän myynti notkahti kahdeksan prosenttia.

Microsoft syyttääkin miniläppäreitä Windowsin myynnin hyytymisestä, sillä se myöntää kuluttajien suosivan nyt edullisia kannettavia. Miniläppärien suosio on tutkimusyhtiö IDC:n mukaan kuitenkin vasta kiihtymässä, sillä se ennustaa niiden myynnin kasvavan tänä vuonna 20 miljoonaan kappaleeseen. Vuonna 2008 miniläppäreitä myytiin 10 miljoonaa kappaletta.

Linux leikkaa rahavirtaa

Grallan mukaan miniläppärien suosion kasvu tietää Microsoftille lisää ongelmia. Arviolta 30 prosenttia miniläppäreistä on varustettu linux-käyttöjärjestelmällä. Koska miniläppärien osuus tietokonemarkkinoista kasvaa koko ajan, Windowsin suosio voi hyytyä entisestään.

Microsoft on kuitenkin huomioinut miniläppärit uudessa Windows 7 -käyttöjärjestelmässään, joka pyörii myös mineissä. Windows Vista puolestaan oli suunniteltu tehokkaammille koneille, joten sitä ei ole miniläppäreissä nähty. Niissä on pyörinyt Vistan edeltäjä Windows XP.
Office-paketit jäävät kaupan hyllyyn

Miniläppärien suosio on verottanut erityisen kovasti Microsoft Office -paketin myyntiä. Office-paketin yritysversiota myytiin vuoden viimeisellä neljänneksellä 1,9 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten, mutta toimistopaketin kuluttajaversion myynti romahti 23 prosenttia.

Gralla selittää tätä sillä, että linux-minin ostaneet jättävät vähintään 200 dollarin hintaisen Office-paketin ostamatta.

Ohjelmistojätti onkin tuomassa markkinoille edullista selainpohjaista ja osittain mainosrahoitteista versiota Office-paketista.

Minit polkevat hintoja

Minit ovat tuoneet Microsoftille muitakin huolia, Gralla huomauttaa. Ohjelmistojätti saa jokaisesta miniläppäriin myytävästä käyttöjärjestelmästä vähemmän rahaa kuin tavalliseen kannettavaan tai pöytäkoneeseen myydystä.

Analyytikot ovat laskeneet, että Microsoftin täytyy myydä nelinkertainen määrä Windows-lisenssejä minikannettaviin, jotta se ansaitsee yhtä paljon rahaa kuin myymällä lisenssejä tavalliseen pc:hen.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Windows Wista ja Office 2007 ovat kosmeettisilla muutoksilla pilattu.
Ei ole mitään järkeä pakko-ostaa joka kolmas vuosi uusia paketteja.

Windows XP ja Office 2003 olivat riittävän hyviä sellaisenaan. Käyttäjänä hyväksyn pienen päivitysmaksun kun niiden virheitä korjaillaan. En hyväksy koko pakettien jatkuvaa uudelleen ostamista, se ei ole tarpeen.