Yhteistyö romahtaa varmimmin, mikäli suuri joukko ihmisiä alkaa auttaa toisia ihmisiä vaatimatta vastavuoroisuutta, toteaa kulttuuriantropologit Joe ja Natalie Henrich uudessa yhteistyötä käsittelevässä kirjassaan Why People Cooperate.
Toisin sanoen jos yhteisössä on vain kahta ihmistyyppiä A ja B joista A auttaa kaikkia ja B pettää kaikkia paitsi ehkä omia lapsiaan, Henrichin mukaan ihmistyyppi B pääsee hyötymään tilanteesta ja ihmistyyppi B lisääntyy nopeasti ihmistyypin A kustanuksella.
Taloustieteilijä Samuel Bowles kutsuu ihmistyyppiä A pyhimykseksi. Pyhimykselle on tyypillistä mm., että hänen mielestään rangaistukset eivät auta vaan pahat ihmiset muuttuvat hyviksi lempeydellä ja rakkaudelle.
Termi pyhimys on ehkä hieman harhaanjohtava. Kysymys on siis todellisuudessa eräänlaisesta vapaamatkustajasta. Siis henkilöstä joka ei suostu osallistumaan rikollisten rankaisemiseen ja jopa kiistää rikollisten rankaisemisen arvon.
Rikollisten rankaiseminen (=lain ja järjestyksen ylläpito) on taloustieteen terminologiaa käyttäen siis julkishyödyke ja sen tuottamisesta kieltäytyjä (pyhimis) on vapaamatkustaja:
Jos suuri osa ihmisistä - ihmistyyppi C - osallistuu rikollisten (ihmistyyppi B) rankaisemiseen, ihmistyyppi B pysyy kyllä aisoissa, mutta koska ihmistyyppi A ei osallistu rankaisemiseen, A taas lisääntyy ihmistyypin C kustannuksella. Kun ihmistyyppin C osuus sitten on alentunut tarpeeksi ihmistyyppiin A verrattuna, ihmistyyppi B alkaa hyötyä siitä ettei häntä rankaista mistään. Yhteistyö romahtaa.
Perinteisempää terminologiaa käyttäen pyhimys on siis pahimman sortin veneenkeikuttaja.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
2 kommenttia:
Iso kiitos "pyhimys" käsitteen esittelystä (siis jo useissa aikaisemmissa postauksissa)...
pieni konkreettinen esimerkki olisi voinut tehdä tuossa terää. No palaan asiaan vielä.
Lähetä kommentti