Michael van Nottenin kirja somalialaisten Common Law -järjestelmästä (Xeer) on näemmä nyt saatavana paperi-kirjana.
Libertaari Sami Holmström linkkasi minut aikoinaan kyseiseen kirjaan. Katso Mises Instituutin artikeli aiheesta.
Käsittelin aihetta aiemmin:
Somaliassa perinteinen klaaneihin perustuva järjestelmä (Xeer) määrittelee mm. lainkäytön järjestelmän, joka perustuu siihen että uhrille maksetaan kompensaatio. Mikäli syyllinen ei kykene maksamaan kompensaatiota, syyllisen suku tai klaani joutuu maksamaan uhrille. Klaanilla on näin insentiivi pitää omat jäsenensä kurissa. Mikäli joku jäsen alinomaa aiheuttaa klaanille ongelmia tekemällä rikoksia ja aiheuttamalla klaanille kompensaatiovelvoitteen, klaani voi julistaa jäsenen lainsuojattomaksi.
Libertaarit viittaavat nähän järjestelmään osoituksena siitä, miten yhteiskunta voidaan rakentaa ilman valtiota. Libertaarien mukaan Somalian valtion (kesukushallinnon) romahtaminen 90-luvulla johti ainakin joissain tapauksissa hyvinvoinnin paranemiseen. Afrikassa yleensä siirtomaavaltaa edeltävät klaaneihin tai heimoihin perustuvat mallit toimivat heidän mukaansa paljon paremmin kuin siirtomaaherrojen luomat ja jälkeensä jättämät valtiot.
Vaikka en ole libertaari, olen samaa mieltä libertaarien kanssa siinä, että joissain tapauksissa valtion romahtaminen voi olla edistysaskel.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
10 kommenttia:
Nationstates-ilmaisnettipelissä (modernin lännsimaisen) valtion romahtaminen johtaa tilaan, jossa järjestystä ylläpitävät moottoripyöräjengit. Hiukan kuin Euroopassa Rooman kaaduttua. Onneksi lopulta keksittiin giljotiini.
Luulisin että aika takapajuinen on tuollainen klaanijärjestelmä. Tietenkin varmaan toimiva, jos sille on olemassa hyvin muistettu perinne. Suomessa kaikki tällainen on tietenkin jo unohtunut. Olisihan se tietenkin hauskaa, jos Mansessakin kuria pitäisi yllä MC Pirkanmaa. Joko maksatte ne suojeslusrahat tai sitten syötte mustaamakkaraa, itkette ja maksatte ne suojelurahat.
Ass, gas or grass - nobody rides for free.
Kysymys kuuluukin verrattuna mihin klaanijärjestelmä on huono. Verrattuna totalitääriseen valtioon, jossa yhdellä klaanilla on erityisasema muihin verrattuna, sellainen järjestelmä missä jokainen kuuluu klaaniin, mutta klaanien välillä on selkeät pelisäännöt, on paljon parempi.
Somalian valtio muistutti paljon enemmän moottoripyöräjengiä, kuin klaanijärjestelmä.
Valtio lakkautettiin myös anarkisten toimesta Kataloniassa. Sekin oli ainakin humaanimpi kuin francolainen tai stalinistinen vaihtoehtonsa. Lue Orwellin kirja.
Valtio lakkautettiin myös anarkisten toimesta Kataloniassa. Sekin oli ainakin humaanimpi kuin francolainen tai stalinistinen vaihtoehtonsa. Lue Orwellin kirja.
Tuota kirjaa taisi joku aidosti jonkinlaista anarkopseudokommunismia kannattava kaverini mainitakin joskus! Nimi ei tule nyt mieleen. Voisi olla mielenkiintoista lukaista.
Periaatteessahan varmaankin sivilisaatiomme alkuajat ovat olleet pääosin juuri jonkinlaista klaanijärjestelmien kulta-aikaa. Sumerien varhaiset kaupunkivaltiot jne. Myös vanha testamentti kuvaa maailmaa, jossa ajatus valitusta kansasta nivoutuu saumatta pienporukoiden siäsiin ja välisiin valtataisteluihin.
Itse en usko siinä mielessä valtatyhjiöihin, että ihmisillä on aina olemassa todog- ja downdog -astelmia. Moderni demokratia on toimiessaan, vähäisellä korruptioasteella loistava siitä, että siinä valta on etäännytetty tavallaaan kaikkien ulottumattomiin. Se on kaikkialla ja ei missään. Klaanijärjestelmän etu lienee jatkuyvuudessa ja sisäisessä kontrollissa. Yksilön kannalta se on kuitenkin nimenomaan vaihtokauppa yksinolon turvattomuuden ja pienen kollektiivin alistavan pakkovallan välillä. Itse kammoan kaikenlaista pienyhteisökontrollia. Mitä kasvottomampi ja symbolisempi valvontakoneisto, sen parempi. Tietenkin takaisinkytkennällä - seikka joka totalitaristisista järjestelmistä puuttuu.
Olin jossain vaiheessa nuorena innostunut anarkismin ajatuksesta, mutta en usko siihen enää, enkä anarkokapitalismiinkaan.
Toisaalta esim. Elinor Ostromin kuvaukset kastelujärjestelmään perustuvasta maataloudesta Andalusiassa luovat kuvan systeemistä jossa valtion rooli on minimoitu.
Järjestelmä ja sen hallinto on pysynyt samana muslimivallan ajoilta asti - 700 vuotta.
Tottakai yhteisöllisissä ratkaisuissa on maitsemisia ongelmia. Mutta nykyaikaisissakin valtioissa on yhteisöllisiä piirteitä ja siinä tilanteessa kun niistä kokonaan päästään ja syntyy liberaali valtio, valtio menettää moraalisen perustansa ja kaatuu.
En usko puhtaisiin ratkaisuihin. Fukuyaman Historian Loppu sisälsi jo epäilyksen sekin omasta johtopäätöksestään.
Tuo kirja on ollut jo pitkään saatavilla. Kannattaa ehdottomasti lukea sillä se antaa hyvän käsityksen siitä, miksi demokratia ei sovellu Somaliaan, Afrikkaan ja moneen muuhunkaan paikkaan.
Erityisesti meillä käytössä oleva punitatiivinen oikeus on mielestäni todella huonoa oikeutta kirjassa käsiteltävään kompensoivaan oikeuteen nähden.
Noiden systeemien eroavaisuuksien vuoksi ei ole ihme, että valtiolle maksettavat sakot tai olematon linnatuomio ei ole minkäänlainen peloite toisesta oikeuskulttuurista tulleelle. Valtiolle eikä uhrille maksettavat "korvaukset" poistavat yksilön vastuun yhteisöä kohtaan mikä on tärkein pelote/ehkäisijä esim. Somalian tapaoikeusjärjestelmässä.
Myöskään naisen asema ei ole aivan niin huono kuin neekereitä ja muslimeja kategorisesti vihaavat håmpanssit aina jaksavat muistuttaa. Naisen oikeudet, kuten miestenkin, määräytyvät somaliassa myös aseman tai ammatin mukaan.
Northern Kelantan launches Islamic currency
Malesiassa muuten mielenkiintoinen kokeilu. Toivoisin vilpittömästi muslimimaiden ottavan laajemminkin käyttöön ns. sound moneyn ja islamilaisen pankkitoiminnan laajevan voimakkaasti. Eritysesti toivoisin Iranin ja öljymaiden siirtyvän sanoista tekoihin euron ja dollarin hyllyttämisessä.
Länsimaisen talousrappion kulmakivet eli keskusjohtoinen rahapolitiikka, keskuspankit, fiat-raha ja olematon kassavarantovelvoite (=eli kuplat) saisivat painua helvettiin.
Niall Furgusonin Rahan Nousu on hyvä katsaus aiheesen ns mainstream taloustieteen näkökulmasta.
Jatkoa...
Northern Kelantan launches Islamic currency
Malesiassa muuten mielenkiintoinen kokeilu. Toivoisin vilpittömästi muslimaiden ottavan laajemminkin käyttöön ns. sound moneyn ja islamilaisen pankkitoiminnan laajevan voimakkaasti. Eritysesti toivoisin Iranin ja öljymaiden siirtyvän sanoista tekoihin euron ja dollarin hyllyttämisessä.
Länsimaisen talousrappion kulmakivet eli keskusjohtoinen rahapolitiikka, keskuspankit, fiat-raha ja olematon kassavarantovelvoite (=eli kuplat) saisivat painua helvettiin.
Niall Furgusonin Rahan Nousu on hyvä katsaus aiheesen ns mainstream taloustieteen näkökulmasta.
Voisiko Jukka perustella, mikä on vienyt uskon anarkokapitalismiin?
Olen lukenut kymmeniä vastaavia kommentteja, joista puuttuu aina perustelu tai edes vihjaus perustelusta. Perustelu olisi hyvä, ettei pitäisi kenties itse toistaa Jukan läpikäymiä virheitä.
En ole koskaan ollutkaan anarkokapitalisti.
En suhtaudu kuitenkaan anarkokapitalismiin negatiivisesti, enkä anarkismiinkaan. Minusta on hyvin tervetullutta että valtiokeskeiselle mallille on esitetty vaihtoehtoja. Toisaalta en koe olevani täysin erilinjoilla kummankaan aatteen kanssa.
Jos klikkaat tuota tekstiä "vaikka en ole libertaari" niin selitän siellä hiukan miksi en ole libertaari tai anarkokapitalismin kannattaja. Toisaalta en edes väitä että olisin opiskellut anarkokapitalismia syvällisesti.
Elämä on avoin kirja ja opiskelu jatkuu.
Minusta libertarismi on erinomainen mittatikku erilaisille poliittisille toimenpiteille ja järjestelmille. Tarkoitan, että libertaarista näkökulmasta on usein helppo löytää erilaisia heikkouksia muista teorioista tms.
Lähetä kommentti