Audi-mies joutui eroamaan, koska hän rinnasti naiset autoon.
Naisille suunnatut mainokset - mm. Ingmannin jäätelö-mainos - eivät rinnasta miestä ruokaan vaan toteavat uudestaan ja uudestaan, että jäätelö on parempi kuin mies, suklaakeksi on parempi kuin mies yms..
Atrian mainos sentään on hiukan positiivisempi: nelikymppisen naisen näkökulmasta Atrian ruoka on kuin seksi 20-kymppisen miehen kanssa. Mies on siis parhaimmillaan kuin Atrian ruoka.
Atrian mainos on siis positiivinen poikkeus naisille suunnatuissa mainoksissa. (Se ei siis ole sen pahempi eikä parempi kuin Audi-miehen puheet.) Normaali naisille tarkoitettu mainos menee sen sijaan jotenkin niin, että mies kaipaa naiselta suudelmaa, nainen hymyilee miehelle ja lähestyy miestä keimaillen ja sitten nöyryyttää miestä haukkaamalla sen sijaan vaikkapa jäätelöä. Tai nappaa mieheltä sohvan.
Millaisille ihmisille naisille tarkoitetut mainokset siis on tarkoitettu ?
Vastaus on selvä: pahantahtoisille ja vahingoniloisille nöyryyttämisestä nauttiville öykkäreille.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
7 kommenttia:
Mielestäni luet näissä mainoksissa käytettyjä merkityksiä vähän väärin.
Kun nainen valitsee jäätelömainoksessa jäätelön mieluummin kuin miehen, siinä pelataan odotuksella. Katsoja pannaan yllättymään naisen valinnasta.
Valinta on yllättävä, koska se on "väärä", so. se on valinta, joka on meidän käsityksemme vastainen. Mainos ei toimisi, jos se "onnistuisi" postuloimasi viestin välittämisessä, siis, jos alkaisimme uskoa, että jäätelö on tärkeämpi kuin mies.
Millaisille ihmisille naisille tarkoitetut mainokset siis on tarkoitettu ?
Ihmisille, joiden mielestä naisen valinta on yllättävä ja jää siksi mieleen. Ihmiset, joiden mielestä naisen valinta on tavanomainen, eivät pidä mainosta mielenkiintoisena.
En puolustele mainoksia yleisesti, mielestäni niissä monesti esitetään kuvaa, joka on negatiivinen ja epämiellyttävä, mutta tämä mekanismi perustuu odotusten rikkomiseen, ei itsekkyyteen.
Ajattele mainosta, jossa naamiaisasuun pukeutunut mies jakaa maistiaisia ja maistaja haluaa toisen. Maistiaisten jakaja kieltäytyy ja mies pahoinpitelee tämän.
Tämän voi nähdä väkivallan oikeutuksena, mutta se on tarkoitettu herättämään mielikuva tuotteesta, jota haluaa niin paljon, että on valmis rikkomaan lakia sen saadakseen.
Lopussa ahne ohikulkija viedään raudoissa putkaan.
Atrian mainos sensijaan ei nimenomaan ole positiivinen. Siinä nainen esitetään seksinnälkäisenä ja elähtäneenä ja "nuori mies" on täysin esineellistetty. Atrian ruoka on lupaus "tuoreudesta". Mainos ilmentää ikään perustuvaa halventamista -- nuori "tuore" mies kelpaa lähinnä siitosoriksi mutta nainen on "liian vanha".
"Mielestäni luet näissä mainoksissa käytettyjä merkityksiä vähän väärin"
Olen eri mieltä.
"Ihmisille, joiden mielestä naisen valinta on yllättävä ja jää siksi mieleen. Ihmiset, joiden mielestä naisen valinta on tavanomainen, eivät pidä mainosta mielenkiintoisena"
Logiikassasi mättää se, että kun näitä mainoksia on esitetty jo vuosia siinä ei ole enää mitään yllättävää muuta kuin sellaiselle ihmiselle joka nauraa samalle vitsille sata kertaa.
Toisaalta naisliikkeelle on tyypilllistä se, että kun nainen valitaan vaikka Suomen Pankin johtokuntaan, se koetaan merkittävänä ensiaskeleena. Tämä siitä huolimatta että Suomessa on ollut jo nainen Suomen Pankin pääjohtajana.
Monia naisia jaksaa vuodesta toiseen naurattaa tämä sama teema. Teemassa ei voi normaaliälyisen näkökulmasta olla mtään mielenkiintoista koska se toistuu niin monessa mainoksessa.
Mutta on paljon ihmisiä jotka jaksavat nauraa samaa vitsiä vaikka sata kertaa. Heitä kutsutaan vähän yksinkertaisiksi.
Minä sanon nyt jotain todella jännää:
"Naisen euro on 80 senttiä".
Radikaalia eikö totta ! Uusi näkökulma !
Suomessa julkisessa keskusteluissa termillä "uusi mielenkiintoinen näkökulma" tarkoitetaan lähes aina nimenomaan "turvallinen jo moneen kertaan kaluttu näkökulma".
Ja moni kirjan 1984 hengessä todella uskoo siihen että kyseessä on uusi näkökulma. Tällaisille ihmiselle tietysti nuo mainokset on tarkoitettu. Siis sellaisille jotka eivät näe mitä ympärillä tapahtuu.
Mainostoimistot olettavat että 80% naisista on sellaisia että he jaksavat nauraa aina samalle vitsillle.
Huomaa kuitenkin, että en ehdota a) ketään erotettavaksi työstään, b) ketään vangittavaksi.
"Naisen euro on 80 senttiä"
Tästäpä tuli mieleen.
Miehen elämä on 74 vuotta,
naisen 81.
acc
Yksi oleellinen kysymys: onko olemassa mainoksia, joissa päätekstissä asetettu mies - nainen -asetelma olisi toisinpäin? Eli mainosta, jossa mies hylkää naisen vaikka auton tai suklaan takia? Ja uskaltaisiko yksikään mainostoimisto esittää tällaista "miehille suunnattua mainosta"? Jos ei, niin pääteksti on oikeassa.
Jaska Brown,
Olen samaa mieltä kanssasi.
Toisaalta saattaa olla olemassa mainos jossa mies valitsee naisen sijasta vaikkapa mopon, mutta silloin miehestä syntyisi kuva luuserina.
Lähetä kommentti