Kirjoitin muutama päivä sitten siitä, että Nokia on helisemässä Applen takia.
Vaikka Nokian osuus matkapuhelinmarkkinoilla on aivan eri luokkaa kuin Applen, trendi on kiristallinkirkas:
Apple johtaa Mobiilin Internetin innovaatiota. iPhonen käyttäjät surffaavat Net:issä ratkaisevasti enemmän kuin Nokian puhelinten käyttäjät ja käyttävät lukuisia erilaisia sovelluksia. Applen puhelimeen myös saa tuhansia erilaisia sovelluksia.
Nokian puhelinten käyttäjät ovat konservatiivisia puhelimen käyttäjiä. Puhepalveluiden lisäksi he käyttävät vain tekstiviestiä, korkeintaan mailiä. Joku harva on oppinut surffaamaan puhelimellaan. Harva Nokian puhelinten käyttäjä lataa puhelimeensa yhtään sovellusta, vaikkapa Nokiankin puhelimiin saa esimerkiksi Googlen sovellusten mobiiliversioita helposti. Mikäli kuluttaja ostaa Nokian kalliin puhelimen se on hänelle lähinnä Veblenin hyödyke eli tapa osoittaa statusta. iPhonen käyttäjille toki kallis iPhone on osin myös Veblenin hyödyke, mutta statusta ei osoiteta vain iPhonen omistamisella vaan myös sillä että sitä osataan käyttää monipuolisesti.
Toki myös on totta, että suurin osa iPhone-sovelluksista on hyvin lyhytikäisiä. Moni ihmettelee samaa kuin entinen applelainen Chuck Goldman Mobile Mondayssa:
As you know the App Store is full of iFarts and other useless (or short lived) Apps that provide little to no value. I would like to know what people consider truly transformational in terms of value or useability on the iPhone.
Käsitykseni vahvistui taas aamulla luettuani HS:stä Soneran edustajan lausunnon:
iPhonen myynti on täyttänyt odotuksemme. Se on myös muuttanut liittymien käyttöä. Asiakas, joka ei ota iPhoneen kiinteää datapakettia on poikkeus, kun taas muissa liittymissä on poikkeuksellista, jos yksityisasiakas kiinteän datapaketin ottaa"
Päivitys kello 16:19
Tietoviikko päivitti hiukan tietojani:
Älypuhelinten käyttäjillä on puhelimessaan keskimäärin viisi itse lataamaansa sovellusta. Näin laiskasti lataavat myös nettiä muuten ahkerasti selaavat iPhone-käyttäjät. Asiasta raportoi markkinatutkimusyhtiö InStat.
Latausten vähäinen määrä ei käy yksiin iPhonen App Store -kaupan kovan käytön kanssa. Nettikauppa on ollut niin suosittu, että Apple mainosti joulukuun alussa kaupasta ostetun jo 300 miljoonaa tuotetta lyhyenä olemassaoloaikanaan. Kauppa aukesi viime heinäkuussa.
Mobiilinetin kunkku on iPhone
Vaikka iphoneilijat lataavat sovelluksia yhtä vähän kuin muutkin, he ovat kuitenkin ehdottomasti ahkerimpia kännykkänetinkäyttäjiä ainakin Yhdysvalloissa, kertoo Net Applications -yhtiön tutkija PCWorld-lehdelle.
Yhtiö mittasi netin mobiiliselauksen määrää ja havaitsi, että 66 prosenttia surffaajista käytti iPhonea.
Muut alustat jäivät selvästi Applen älypuhelimen jälkeen, vaikka kakkospaikasta olikin kova kilpailu. Sille ylsi lopulta Java ME, jolla verkkoa surffasi 9,1 prosenttia käyttäjistä. Windows Mobilella nettiä selasi 6,9 prosenttia, Google Androidilla taas 6,3 prosenttia. Viidennellä sijalla oli Symbian 6,2 prosentin osuudella. Palm ylsi 2,4 prosentin käyttäjäosuuteen.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
3 kommenttia:
Niinpä... Apple mainostaa, että iPhoneen on olemassa jo 15.000 apps. Mutta Applen sivuilta ei pääse katsomaan kuin murto-osaa niistä tyyliin top-10. Onkohan selaimessani jotain vikaa. Eli hankintapäätös on lykkääntynyt. Miten teillä muilla?
acc
Jos katsot iPhonen appsin sivulta niin näet ainakin pari sataa sovellusta koska jokaiselle aihealueelle on Top-10 ja erikseen ilmaiset ja maksulliset.
En usko että ostan iPhonea ollenkaan koska se on niin kallis. Hankin perheeseen vähän runsaalla sadalla eurolla (!) miniläppärin juuri.
Saatan ostaa Amazonin Kindlen koska luen niin paljon. Mutta onko tuossakaan nyt järkeä.
Ja lamaa pukkaa.
Amazon ja iPhone ovat muuten lähteneet yhteistyöhön ebook busineksessa. Katso tätä.
Lähetä kommentti