sunnuntai, lokakuuta 06, 2013

Taksitoiminnan vapaus luo innovaatiota ja alentaa hintoja

Lukekaapas Helsingin Sanomien juttu siitä, miten San Franciscossa ja Tukholmassa taksin voi tilata netin kautta.

Homma perustuu siihen että kuka tahansa voi periaatteessa ryhtyä taksikuskiksi, Sekä asiakkaat että kuskit ovat rekisteröityneitä systeemiin. Jokaisen ajon jälkeen asiakkaat antavat arvostelun kuskille ja kuski asiakkaalle. Huonosti käyttäytyvät eli sääntöjä rikkovat taksikuskit ja -asiakkaat putoavat järjestelmästä kokonaan pois.

Homma toimii siis tavallaan kuin huuto.net - vertaisvalvontaan perustuen. Kuluttajan ei tarvitse odottaa taksia taksijonossa vaan lähimmän vapaan taksin voi napata suoraan karttasovellukselta vaikka pubissa istuessa. Hinta määräytyy samalla. Kuluttaja voi valita vaikkapa sellaisia kuskeja joilla on vähintään 98% positiivisia arvioita aivan kuten Huuto.net:issä. Kuski voi valita vastaavasti. Valinta on automatisoitu kuskin ja asiakkaan määrittämillä suodattamilla.

Suomeen tätä ei toistaiseksi saada koska meillä on tässäkin sääntely. Mutta se sääntely murtuu niin kuin murtui bussikartellikin. Ja hinnat putoavat todennäköisesti niin kuin bussienkin osalta.

Ruotsin alkuperäinen taksiliikenteen vapauttaminenhan epäonnistui aika pahasti, koska takseja ei valvottu mitenkään. Homma oli täysin villiä. Kun kävin työmatkalla Tukholmassa tai Lundissa isäntäväki kertoi ennakolta, minkä firman taksi pitää ottaa, jotta ei joudu petetyksi. Vertaisvalvonta ratkaisi siis osittain ongelman.

Tässä HS:n kuvaamassa mallissa valvonta perustuu alunperinkin kokonaan vertaisvalvontaan, joka on tehokkaampaa kuin keskitetty valvonta. Järjestelmä luo uusia työpaikkoja vaikkapa nuorille, koska muuta ei tarvita työn aloittamiseen kuin auto ja rekisteröityminen järjestelmään. Järjestelmä on myös käytännössä turvallisempi kuin nykyinen, koska häiriköt tippuvat melko noepeasti pois järjestelmästä. HS:n juttu kertoo miehestä joka aiemmin ajoi perinteistä taksia ja joutui väkivallan kohteeksi taksina toimiessaan. Uudessa järjestelmässä riski on paljon pienempi.

Kuten mikään disruptio tämäkään ei ole tietysti voitto kaikille. Pieni ryhmä ihmisiä - säännöstelystä hyötyvät taksilupien omistajat - kärsivät niin kuin aina kun kartelleja tai monopoleja puretaan. Hyötyjiä ovat varsinkin vähävaraiset kuluttajat ja ne ihmiset, joille aukeaa uusi mahdollisuus toimeentuloon.

Kun autonomiset autot tulevat ja kuskeja ei enää tarvitaan järjestelmä tietysti tulee vieläkin helpommaksi. Toisaalta autonomiset autot syövät työmahdollisuuksia.

Ei kommentteja: