Usein kuulee huomautuksen että kristinusko ja islam ovat periaatteessa samanlaisia uskontoja, mutta Lähi-Idässä maallistuminen on ollut paljon hitaampaa kuin länsimaissa - tai että yhteiskunnallisista syistä fundamentalismi on Lähi-Idässä edennnyt voimakkaasti viime aikoina.
Maahanmuuttokriittiset ovat yleensä kiistäneet kristinuskon ja islamin samankaltaisuuden viittaamalla siihen, että islam on voimakkaammin miekkalähetystä harjoittava uskonto kuin kristinusko. Islam nimittäin vaatii jäseniään hylkäämään ei-islamilainen vallanpitäjän ja ryhtymään taisteluun ei-islamilaisia vallanpitäjiä kohtaan. Vasarahammer ja Gatesofvienna ovat käsitelleet aihetta useita kertoja.
Käsittelin itsekin muslimin moraalista velvollisuutta taistella yhteisönsä puolesta kirjoituksessani Ummah - julkishyödyke uskontotieteilijä Scott Atranin tutkimuksen näkökulmasta.
Oli mielenkiintoista lukea aiheesta toisenkin poliittisesti suht neutraalin tutkijan kirjasta. Stanfordin yliopiston taloustieteen professori taloushistorioitsija Avner Greif analysoi islamin ja kristinuskon eroja kirjassaan Institutions and the Path to the Modern Economy (sivu 206-207). Referoin Greifiä:
Kristinuskon syntyessä Rooman valtakunnassa oli olemassa valmis juridinen järjestelmä ja kristinuskon ei tarvinnut luoda maallisen lain järjestelmää mahdollistaakseen yhteistyön kristikunnan sisällä. Kristityt seurasivat Rooman lakia maallisissa kysymyksissä ja myöhemmin muiden maiden maallista lakia.
Islam syntyi toisenlaisissa oloissa missä Muhammed joutui luomaan sekä uskonnollisen että maallisen lain järjestelmän (Shari'a) samaan tapaan kuin juutalaisuus. Kristinuskossa laki ymmärretään ihmisen konstruktioksi. Islmaissa tilanne on toinen. Laki tulee Jumalalta ja uskonnollisten juristien tehtävä on arvioida onko maallinen lain tulkinta ristiriidassa pyhän lain kanssa.
Muslimin näkökulmasta on melkein yhtä suuri synti kiistää jokin asia minkä Allah on sallinut kuin sallia asia minkä Jumala on kieltänyt. Koska Koraani käsittelee orjuutta ja antaa määräyksiä liittyen orjien pitoon, orjuus oli islamin näkökulmasta sallittua ja orjuuden kiistäminen on synti. Orjuus lakkautettiinkin de jure islamilaisissa maissa vasta 60-luvulla. Todellisuudessa orjuutta on edelleen olemassa.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
6 kommenttia:
Valitettavan moni ei ymmärrä tämän kirjoituksen oleellista pointtia islamin ja kristinuskon erosta.
Jaakko Hämeen-Anttila kertoo tuon asian kirjassaan Islamin käsikirja. Kuinka moni on oikeasti lukenut sen?
Tosin Hämis selittää asian hieman toisella tapaa, mutta tuon asian suhteen ei mitään epäselvää pitäisi jäädä.
Valitettavan moni ei ymmärrä tämän kirjoituksen oleellista pointtia islamin ja kristinuskon erosta.
Voisitko kertoa pointin eksplisiittisesti, niin ei jää epäselvyyksiä.
Aika hyvin se oleellinen on tässä seuraavassa sanottu:
"Kristinuskon syntyessä Rooman valtakunnassa oli olemassa valmis juridinen järjestelmä ja kristinuskon ei tarvinnut luoda maallisen lain järjestelmää mahdollistaakseen yhteistyön kristikunnan sisällä. Kristityt seurasivat Rooman lakia maallisissa kysymyksissä ja myöhemmin muiden maiden maallista lakia.
Islam syntyi toisenlaisissa oloissa missä Muhammed joutui luomaan sekä uskonnollisen että maallisen lain järjestelmän (Shari'a) samaan tapaan kuin juutalaisuus. Kristinuskossa laki ymmärretään ihmisen konstruktioksi. Islmaissa tilanne on toinen. Laki tulee Jumalalta ja uskonnollisten juristien tehtävä on arvioida onko maallinen lain tulkinta ristiriidassa pyhän lain kanssa."
Huomauttaisin, että jälleen vasara puolustaa yhdessä kontekstissa jotain, mitä toisessa kontekstissa paheksuu jyrkästi. "Legalismin" perinne onkin äkkiä hieno piirre kristinuskon kontekstissa, kun se jonkin liberaalin kirjoituksissa on edes epäsuorasti esiintyessään täysin tuomittavaa relativismia.
Tosiaankaan tarkoitus ei ollut tuoda esiin mitään uutta teoriaa vaan osoittaa vain että tämä teoria (joka on aiemmin jo esitetty) kristinuskon ja islamin eroista on varsin vankalla pohjalla.
Kyllähän jo Jumalan valtio lähtee maallisen ja uskonnollisen vallan erottamisesta.
Ja näiden erojen suhteen kannattaa huomioida, että kristinuskoon kuuluu hierarkkinen kirkko. Islamissa näitä imaameja vaikuttaa olevan joka lähtöön.
Lähetä kommentti