Talouselämä-lehti kirjoittaa tänään kahden altavastaajan liitosta:
Nokia ja Yahoo - taivaassa solmittu liitto? Ehkä se olisi ollut viisi vuotta sitten. Mutta kun yhtiöt maanantaina kertoivat syventävänsä yhteistyötään, uutinen ei herättänyt tunnetta, että nyt internet- ja mobiilimaailman mannerlaatat ryskyvät.
Yhteistyö on helppo nähdä kahden altavastaajan liittona. Yahoon asema internetmaailman edelläkävijänä on järkkynyt jo vuosia sitten. Nokia puolestaan on menettänyt mielikuvajohtajuutensa etenkin kalliimmissa älypuhelimissa, joissa paksuimmat katteet liikkuvat.
Maanantaina Nokia ja Yahoo kertoivat eräänlaisesta vaihtokauppayhteistyöstä. Nokia alkaa käyttää Ovi Mail -sähköpostipalvelussaan ja Ovi Chat -chattipalvelussaan Yahoon teknologiaa.
Viisi vuotta sitten tämä olisi ollut kova juttu.
... Eikä myöskään voi sanoa, että kuluttajalle yhteistyö tarjoaa mitään kovin uutta, herkullista palvelua. Pikemmin yhtiöt paikkaavat toistensa heikkouksia...
Analyytikot ja media suhtautuivat sopimukseen varauksella. "Tämä on yhteisbrändäys-sopimus, kun kumpikin yhtiö tarvitsisi rakenteellisia uudistuksia", sanoo Current Analysisin analyytikko Avi Greenhart Wall Street Journalissa.
Entäs tämä arvio PC Worldissa? "Jos olisin Google tai Apple, vapisisin kengissäni. Siis naurusta."
Lue aikaisempi juttuni siitä, miksi Nokia on todennäköisesti pelinsä pelannut.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
4 kommenttia:
No mutta eikös kahdesta miinuksesta tule lopulta plussa?
Pelinsä on jo varmuudella pelannut liberaalien aikakauslehti lippulaiva Newsweek:
http://spectator.org/archives/2010/05/18/newsweek-the-canary-in-the-lib/
Odotettavissa on lisää liberaalien alamäkeä. Opiskelijoiden tunnelmia pro-maahanmuutto latinoprofessorin valmistujaispuheesta. Buuauksia ja vihellyksiä, ja käänteiset aplodit kun puhe loppuu.
http://www.youtube.com/watch?v=qSppVDbEZkg&feature=player_embedded
Kannattaa kuitenkin muistaa yksi asia: internet- ja mobiilibisneksessä vuorovesi voi vaihtua nopeastikin. Google nousi yhdellä innovaatiolla (hakualgoritmi) kertaheitolla ykkösketjun pelaajaksi. Nyt sekin on jo aika turvonnut.
Nokia on vielä volyymillä ykkönen ja jokainen vuosi uusine malleineen on uusi kisa kauneuskilpailuissa. Yritysten tehtävänä on tehdä voittoa omistajilleen, se, onko se "hottis" on toki tärkeää markkinoinnin kannalta, mutta lopulta vain viivan alle jäävällä rahalla on väliä. Muu on pelkkää puhetta.
Internet- ja mobiilibisneksessä vuorovesi voi vaihtua nopeastikin.
Toki, Mutta Nokia on aina tällä hetkellä sitoutunut minusta tuhoon tuomittuun liiketoimintamalliin.
Kun Samsung ja muut tukevat avointa sovelluskauppaa, Nokia on sitoutunut suljettuun malliin.
Eikä liiku siitä mallista mihinkään. Sama alustan osalta. Symbian se olla pitää.
Markkinat "väittävät" myös että Nokia on heikoilla.
Toki Nokia vielä jonkin aikaa on ykkönen ainakin halpapuhelimissa mutta Samsung ja muut avoimemmat toimijat puhaltavat perässä.
Google nousi yhdellä innovaatiolla (hakualgoritmi) kertaheitolla ykkösketjun pelaajaksi. Nyt sekin on jo aika turvonnut.
Google ei sinällään ole Nokian suora kilpailija vaan Samsung, HTC, LG jotka toimivat Googlen kanssa tavallaan yhteen.
Lähetä kommentti