Lentoyhtiön tappiollinen ylläpito ei ole valtion ydintoimintaa. HS:n taloussivut (Juhana Rossi) kirjoittavat otsikolla "Vararikko olisi yksi ratkaisu - Lentoyhtiö Finnairia piinaa loputon riitely työehtosopimuksista":
Kohun keskellä kannattaa keskittyä olennaiseen. Tämä sääntö pätee juuri nyt lentoyhtiö Finnairiin.
Finnairin toimitusjohtajaan Mika Vehviläiseen kohdistuva esitutkinta ja Finnairin johdolle maksetut bonukset ovat poikineet uutisia, suuttumusta ja julkista keskustelua.
Mutta ne ovat triviaaleja asioita verrattuna Finnairin todelliseen ongelmaan eli kroonisen heikkoon kannattavuuteen.
Huono kannattavuus on Finnairin ohella ollut tavallista myös monissa muissa lentoyhtiöissä jo pitkään.
Esimerkiksi amerikkalaisten lentoyhtiöiden yhteenlaskettu tappio vuodesta 1978 vuoteen 2010 oli 46 miljardia dollaria.
Samaan aikaan yli puolentusinaa suurta amerikkalaista lentoyhtiötä on mennyt yrityssaneeraukseen eli tehnyt vararikon.
Vararikon tehneet amerikkalaiset lentoyhtiöt ovat olleet perinteisiä lentoyhtiöitä, joiden elämä oli helppoa aikana ennen vapaata kilpailua lentoliikenteessä. Jos yhtiöiden kannattavuus heikkeni, lippujen hintoja korotettiin hallinnollisella päätöksellä.
Samalla perinteisten lentoyhtiöiden työntekijät - ennen kaikkea lentäjät ja matkustamohenkilökunta - pystyivät neuvottelemaan itselleen työehtosopimukset, jotka takasivat hyvän palkkauksen ja vahvan neuvotteluaseman suhteessa työnantajaan. Myös Finnair lukeutuu perinteisiin lentoyhtiöihin. Sitä vaivaa myös perinteisen lentoyhtiön heikkous eli kulurakenne, joka periytyy vapaata kilpailua edeltäneeltä ajalta.
Jos Finnair haluaa katkaista tappiokierteensä, sen pitää neuvotella nykyiset työehtosopimuksensa täysin uusiksi. Finnairin johto on varmasti tehnyt tyhmyyksiä, jotka ovat heikentäneet Finnairin kannattavuutta viime vuosikymmenen aikana. Mutta se ei muuta sitä faktaa, että nykytilanteessa työehtosopimukset tuhoavat Finnairin kilpailukyvyn.
...
Kysymys siis kuuluu, mikä voisi lopettaa tämän piinan? Yksi vastaus on vararikko eli tilanne, jossa Finnair ajettaisiin jollain tapaa alas ja sen raunioille perustettaisiin uusi lentoyhtiö. Tämä uusi lentoyhtiö saneeraisi Finnairin ruumiista pois kaiken turhan ja säilyttäisi sen, mikä olisi säilyttämisen arvoista. Samalla neuvoteltaisiin työehtosopimukset sellaisiksi, että Finnair pystyisi kannattavaan liiketoimintaan ja vaurastuttamaan työntekijöidensä lisäksi myös omistajiaan.
Kannatan vararikkoon ajamista.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
3 kommenttia:
Finnairin ongelmien taustalla on kaksi syytä:
1) Lentoliikenteen sääntelyn poistuminen (monopolin poistuminen).
2) Valtion asiantuntematon sorkkiminen yksityisyrityksessä.
---
SUMMA SUMMARUM
Finnair ei pärjää aikakaudella, jossa on sen kaltaisia toimijoita kuin Ryanair, Norwegian ja Aasiassa Lion Air.
Konkkaan vaan, samalla päästäisiin eroon myös muista ihanista valtionyhtiöistä ja maantieteellisistä haittatekijöistä.
Tämä on minusta olleellisempaa kuin valtioomistajuus: Finnair lukeutuu perinteisiin lentoyhtiöihin. Sitä vaivaa myös perinteisen lentoyhtiön heikkous eli kulurakenne, joka periytyy vapaata kilpailua edeltäneeltä ajalta
Tietysti kulurakennekaan ei olisi ongelma jos siihen voisi tarttua. Mutta varsinkin tämän nyt tapahtuneen julkisuuden jälkeen mitään ratkaistua ei saada myytyä työntekijöille.
Jotenkin koko firma pitää purkaa.
Lähetä kommentti