torstaina, tammikuuta 12, 2012

Westermarckin kirjoitusten digitalisointi

Suomen erään kaikkien aikojen merkittävimmän yhteiskuntatieteilijän - sosiobiologian esi-isän - Edward Westermarckin tuotanto on digitalisoitu. Westermarckin tutkijan ura sattuu 1800-1900-lukujen vaihteeseen, mutta edelleen hänen työtään arvostetaan suuresti.

Westermarck-ilmiö on tunnetuin Edvard Westermarckin teoria. Teorian mukaan ihmiset eivät tunne luontaista sukupuolista vetoa kasvinkumppaneihinsa, kuten sisaruksiinsa. Westermarck arveli, että kyseessä on biologisen evoluution tuottama sopeuma, jonka tarkoituksena on estää sisäsiittoisuutta.

Westermarck siis vastusti Sigmund Freudin psykoanalyyttista teoriaa, jonka mukaan lapsilla on luontainen taipumus oidipuskompleksiin.

Westermarck-ilmiö on havaittu Taiwanissa niissä perheissä, joihin vanhemmat ovat adoptoineet tyttölapsia poikiensa tuleviksi vaimoiksi. Huolimatta Taiwanin yhteiskunnan yleisestä vanhoillisuudesta ja järjestettyjen avioliittojen yleisyydestä nämä lapseksi otetut tytöt ovat tutkimusten mukaan myöhemmin ottaneet avioeron miehistään nelinkertaisella todennäköisyydellä väestön keskiarvoon verrattuna. Tulevien miestensä kanssa lapsesta asti samassa perheessä kasvaneet tytöt ovat ilmeisesti kokeneet miehensä veljikseen, joten avioliitto on helposti kariutunut insestimäisen luonteensa vuoksi, biologisen sukulaisuuden puuttumisesta huolimatta.

Ilmiö on havaittu myös israelilaisissa kibbutseissa - samoissa makuusaleissa nukkuvat kibbutsin lapset eivät tutkimuksen mukaan muodosta parisuhteita keskenään.

(Lähde ja lainaus: suomenkielinen wikipedia.)

Westermarckin työ on vuosikymmenien mittaan tietysti herättänyt närkästystä niissä, joiden mielestä ihmismieli on syntyessään tyhjä taulu. Mm. Emile Durkheim kritisoi Westermarckia vuonna 1906. (Suomalainen yhteiskuntatieteilijä professori J.P. Roos kuvaa Westermarckin ja Durkeimin ristiriitaa ja väittää Westermarckin olleen yleisesti ottaen oikeassa ja Durkheimin väärässä.)

Sosiobiologian varsinaisen isän E.O. Wilsonin Sociobiology: The New Synthesis (1975) palautti sen ajatuksen, että tietynlaiset moraalisäännöt ovat evoluution tulosta eli geneettisesti määräytyneitä, taas tieteen main streamiin.

1 kommentti:

kati sinenmaa kirjoitti...

Ihmisen pennut syntyvät maailmaan ilman mitään ihmisyyttä. Ihmisyyden kehityksen korkein kohta tulee opettaa jokaiselle pennulle...
UK, s 919: "... Mitään biologista vaistoa minkäänasteista sukuyhteisön sisäistä avioitumista vastaan ei ole olemassa, vaan tällaisissa rajoituksissa on kysymys pelkästään tabuista..."