lauantaina, huhtikuuta 10, 2021

Koronapassin toteuttaminen on triviaalia - osa 2 - Tanska edellä, Suomi hapuilee

Sanna Marin ja jotkut juristit kritisoivat koronapassi-ajatusta siitä, että koronapassi asettaa rokottamattomat ja rokotettavat eriarvoiseen asemaan. No oli tietysti arvattavaa, että  oikeudenmukaisuus on tässäkin asiassa kantona kaskessa järkevälle politiikan teolle. Mm. Osmo Soinivaara ampui hallituspuolueiden sisältä Marinin käsitykset alas

Totesin pari viikkoa sitten ns. intuitiollaDigitaalinen koronapassi on ... triviaalia toteuttaa. Julkissektori tietää sen että ihminen on rokotettu. Omakanta tukee rokotetietoja jo nyt. Sitten voidaan tarjota rajapinta jolla... voi kysyä onko henkilö rokotettu jos tietää hetun.

http://www.kanta.fi/<hetu>/koronarokote

Mielenkiintoista on, että Tanska on tehnyt HS:n mukaan juuri tämän. Tanska on toteuttanut koronapassin Omakantaa-vastaavaan sovellukseen. On mielenkiintoista seurata, miten maat joissa kansalaisten hyvinvointi - eikä ideologismi - on poliitikkojen ykkösasia, toimivat!

TANSKASSA rokotepassilla on merkittävä rooli maan exit-suunnitelmassa. Tanskassa pääsee esimerkiksi kampaamoon vain, jos on rokote tai tuore negatiivinen testitulos tai on toipunut jo koronaviruksesta. Tanskan koronapassi on Suomen Omakanta-tyyppisessä palvelussa. Kehittyneempi versio siitä valmistuu ehkä toukokuun lopussa.

Nykyisin passin voi aktivoida toisen rokotuksen jälkeen tai negatiivisen testin tai sairastumisen jälkeen. TANSKASSA avattiin huhtikuun alussa esimerkiksi kampaamot, kauneuspalvelut kylpylät, tatuointiliikkeet ja autokoulut.

Niihin pääsee vain, jos on näyttää rokotepassi. Yrittäjä voi saada sakot, jos asiakkaana on henkilö, jolla ei ole passia. Kun Tanska avaa toukokuussa ravintoloita, teattereita ja liikuntatiloja, myös niihin pääsee vain rokotepassilla. TANSKAN tilanne on kuitenkin siinä mielessä eri kuin Suomen, että Tanskassa negatiivisen testituloksen saavat käytännössä kaikki halukkaat.

Tanskassa tehdään yli 400 000 koronatestiä päivässä eli yli kymmenen kertaa niin paljon kuin Suomessa. Viranomaiset suosittelevat, että kaikki kävisivät kaksi kertaa viikossa testissä. Passin käyttöä helpottaa se, että suuri osa kansasta saa nopeasti tarvittavan 72 tuntia voimassa olevan testitodistuksen ja voi näin käyttää palveluja.

Tämä on laimentanut myös Tanskassa käytyä keskustelua koronapassin perustusoikeuksiin liittyvistä ongelmista. Tanskassa exit-suunnitelman allekirjoittivat kaikki muut eduskuntapuolueet paitsi oikeistopopulistinen Nye Borgelige. Toisin kuin Suomessa, Tanskassa koronapassin ongelmia on nostanut esille eritoten oppositiossa oleva oikeisto, vaikka sekin on passia kannattanut.

HS kertoo myös, että Suomella on jo tekninen valmius toteuttaa toukokuun aikana Korona-passi nimenomaan Omakannan osana. Asiasta on myös tietoa Omakannan sivulla:

Yksittäinen henkilö saisi koronarokotustodistuksen käyttöönsä Omakanta-palvelusta, kun rokotustiedot on tallennettu oikeassa muodossa Kanta-palveluihin. Terveydenhuollon ammattilainen tallentaa rokotustiedot rokottamisen jälkeen. Koronarokotustodistus voisi olla Omakannasta puhelimella näytettävä sähköinen rokotustieto, viivakoodi, QR-koodi tai näiden yhdistelmä ja käyttäjä voisi itse myös tulostaa sen paperille.

Suomalaisessa korona-passissa olisi tietty tekninen puute:

Sähköinen rokotustodistus toteutetaan ensimmäisessä vaiheessa siten, että  se kertoo henkilön saaneen tarvittavat rokotukset covid-19-tautia vastaan. Rokotustodistusta ei ainakaan tässä vaiheessa voi käyttää sairastetun covid-19-taudin tai negatiivisen koronatestituloksen todistamiseen.

Käsittääkseni tämä puute ei ole este ottaa koronapassia käyttöön - ainoa este on käsittääkseni poliittinen tahto. Toinen tekninen ongelma mainitaan HS:ssä eli se sama mikä on hidasteena kaikissa Suomen terveydenhuollon järjestelmien kehittämisissä: 

SOSIAALI- ja terveysministeriön erityisasiantuntija Mikko Huovila sanoo, että hankaluutta aiheuttavat kuntien ja sairaanhoitopiirien erilaiset järjestelmät ja ammattilaisten kirjauskäytännöt.

Tähän ongelmaan vastasinkin jo edellisessä postauksessa: Jos jonkun kunnan sote-alueen järjestelmä ei kykene tätä tukemaan [(=rokotetiedon siirtoa Omakantaan)] niin se on heidän häpeänsä. Kunnallisvaaleissa tavataan. 

Suomea ei voi kehittää "oikeudenmukaisuus-periaate" edellä eli niin, että jos osa sotealueista ei kykene tukemaan Omakantaa, kaikki kärsivät.

Ei kommentteja: