sunnuntai, maaliskuuta 14, 2021

Ilmastotullit etenevät EU:ssa!

Korjaus aamulla 15.3. Korjasin lauseen "Malli a) on parempi, koska se ei edellytä tietoa CO2-päästöistä maassa, joka on klubin ulkopuolella ja siis valvonnan ulkopuolella."

Nyt alkaa tapahtua hiilitullien osalta. Euroopan parlamentti hyväksyi päätöslauselman WTO:n sääntöjen mukaisesta EU:n hiilidioksidipäästöjen tullimekanismista. Suomalaiset puolueet hyväksyivät sen päätöslauselman käsittääkseni yksimielisesti. Poltiikkaradio haastattelee Laura Huhtasaarta, Heidi Hautalaa ja Nils Thorvarldsia. EU myöntää jopa olleensa naivi, kun on antanut muiden vapaamatkustaa ja on itse vähentänyt päästöjä yksipuolisesti.

Historiaa ja taustaa

1. Kioton sopimuksesta 1997 Pariisin sopimukseen 2015 on tehty erilaisia epäonnistuneita hankkeita alentaa CO2-päästöjä globaalisti. Jotkut maat ovat alentaneet päästöjä, mutta muiden pästöt ovat nousseet ja nettotulos on ollut negatiivinen. Nobelistit William Nordhaus ja Jean Tirole ovat todenneet, että syy ongelmaan on se, että vapaamatkustajan ongelmaa ei ole otettu vakavasti. (Katso referaattini Tirolen kirjasta.)

2. William Nordhaus on mm. ehdottanut ns. ilmastoklubia ilmaston lämpenemisen ratkaisuksi: a) tietyt maat muodostavat ilmastoklubin ja sopivat keskenään CO2-päästöhinnan tasosta ja noudattavat sitä yhdessä b) ne maat jotka eivät suostu mukaan "vapaaehtoiseen" klubiin joutuvat maksamaan tulleja joko a) kaikista tuotteistaan samalla prosentilla tai b) sitten tulleja riippuen CO2-määrästä, joka tuotteen tuotannossa on tuotettu. Malli a) on parempi, koska se ei edellytä tietoa CO2-päästöistä maassa, joka on klubin ulkopuolella ja siis valvonnan ulkopuolella.

Nordhaus määritteli mallinsa Foreign Affairs -lehden artikkelissa.

3. Suomessa ainakin Jussi Halla-aho ehdotti viime vuonna tulleja niille maille, jotka eivät sitoudu CO2-leikkauksiin.
4. EU on nyt julistanut itsekin olleensa naivi, kun on antanut muiden maiden vapaamatkustaa kustannuksellaan. 5. On ihmisiä joiden mielestä teoria ilmaston lämpenemisestä ihmisen toiminnan tuloksena on salaliitto ja toinen ryhmä vasemmalla, joille ilmaston lämpeneminen on mahdollisuus hyvesignalointiin tai markkinatalouden kritisoimiseen, mutta muuten sanoisin:

Mitään suurempaa ristiriitaa tullien osalta ei ole - vapaamatkustajan ongelma on ratkaistava.
Sen osalta toki jää vielä ristiriitoja, mitä EU:n sisällä tehdään. Osa eurooppalaisesta teollisuudesta on vapautettu CO2-maksuista, mikä ei ole sekään tietysti hyväksyttävää. Kaikkien CO2-päästöjen hinta pitää tehokkuusyistä olla Norhdhausin ja Tirolen mukaan sama kaikissa maailman maissa ja riippumatta siitä, miten ne on tuotettu.

Toisaalta vapaamatkustajan ongelman ratkaisu on primäärein kysymys, vaikkakaan ei tietysti ainoa asia mikä pitää hoitaa.

Ei kommentteja: