perjantaina, maaliskuuta 25, 2016

Ummah on julkishyödyke? - osa 2

Keskusta europarlamentaarikko Hannu Takula kirjoitti eilen:

Eiliset tapahtumat Brysselissä tuntuvat edelleen epätodelliselta. Epätodelliselta ja järkyttävältä tuntuvat myös joidenkin ihmisten asenteet ja ajatukset terrorista. Kun poliisit muutama päivä sitten saivat vihiä Pariisin iskujen yhden pääepäillyn Salah Abdeslamin olinpaikasta, ja menivät pidättämään häntä Molenbekiin, alueella olleet lapset kivittivät poliisia ja ihmiset yrittivät estää poliisin alueelle tulon. Alueen ihmiset tiesivät Abdeslamin piilottelupaikan ja he yhteisöllisesti suojasivat häntä. Tämä osoittaa, että iskujen tekijät eivät välttämättä ole "yksittäisiä ääritapauksia" vaan heillä on myös usein lähipiirin tuki, arvostus ja suoja, ja nämä heidän ympärillään olevat "uskonveljet" hyväksyvät tällaisen toiminnan demokraattista kansalaisyhteiskuntaa ja sen kansalaisia kohtaan. 

Kaiken tämän täällä nähneenä ja kuulleena, en voi väittää etteikö asenteeni olisi muuttunut entistä kieleteisemmäksi Eurooppaan rantautuvaa islamin ääriilmiöitä kohtaan. Näiden ihmisten haastatteluja kuunnellessa länsimainen humanismi ja suvaitsevaisuus tuntuu naivilta. He halveksivat meidän arvojamme, ja haluavat tuoda omansa niiden tilalle, väkivaltaa, aseita ja räjähteitä käyttäen. Olemme antaneet päätöksentekijöinäkin tilanteen mennä liian pitkälle. Raja on ylitetty, ja olemme osaltamme siitä vastuussa. Vastaukseksi ei riitä enään, että lisää miljardeja kotouttamiseen ja maahanmuuttajien työllisyyden hoitoon. Juuret terroriin ovat syvemmällä ja ne ovat ideologisia. Meidän on yksinkertaisesti estettävä islamin umman leviäminen Eurooppaan, jos haluamme pitää huolta demokratiasta, ihmisoikeuksista, ennen muuta naisten ja lasten oikeuksista, mielipiteen vapaudesta ja oikeusvaltioperiaatteista! Toivottavasti Pariisin ja Brysselin iskut riittää siihen, että saamme päätöksentekijöinä uuden ryhtiliikkeen nopeasti aikaan puolustamaan Eurooppalaisia ydinarvoja!

Muslimit suojelivat Takkulan mukaan lähiöissä yhteisöllisesti omiaan. Joko he ajattelivat, että "vaikka Abdeslam onkin tehnyt rikoksen, hän on kuitenkin meikäläinen" tai ehkä he ajattelivat jopa niin, että "taistelijat uhrautuvat meidän puolestamme ja Jihadin puolesta. He tekevät sen mikä meidän kaikkien olisi tehtävä". Takkulan mukaan jihadisteja arvostetaan.

Kirjoitin kahdeksan vuotta sitten otsikolla "Ummah - julkishyödyke?":

Ottamatta kantaa siihen mikä on jihadistin perimmäinen motiivi, voi sanoa että jihadisti taistelee ja kuolee yhteisönsä (kuvitellun) edun puolesta.

Valistunut (liberaali) Islam-kritiikki luottaa usein siihen että järjen ääni saa Jihadin loppumaan: Jihadisti haaskaa tästä näkökulmasta tarkasteltuna nuoren elämänsä hukkaan mielettömän asian hyväksi ja aiheuttaa ongelmia koko ympäristölleen. Monet Euroopan muslimeista ovatkin maltillistuneet, hylänneet Jihadin tai he eivät ainakaan aktiivisesti osallistu siihen. Jihadin hylänneet maltillistuneet tai maallistuneet muslimit edustavat Islam-kritiikin näkökulmasta valistusta ja siis hyvää. Islam-kritiikki suhtautuu toiveikkaasti maltillistumisen ja/tai maallistumisen etenemiseen Euroopan muslimiväestön keskuudessa. (Poikkeuksen tästä toiveikkuudesta tekevät tosin Mikko Ellilä ja monet muut monikulttuurisuuskriittiset liberaalit.)

Islamin näkökulma on erilainen. Jihadisti on yhteisönsä kunnioitettu jäsen - nuori mies tai nainen, joka taistelee oman yhteisönsä puolensa. Uskontotieteilijä Scott Atran kertoo:

Sheikh Hamed Al-Betawi, spiritual leader of Hamas, told me in Nablus: "Those who undertake martyrdom actions are not hopeless or poor, but are the best of our people, educated, successful. They are intelligent, advanced combat techniques for fighting enemy occupation."

The statistics that I and others have gathered confirm much of what he says — most Hamas suicide bombers, for example, are college educated and come from families that are economically better off than their surrounding populations."


...

Islamin valta (Ummah) on Islamin näkökulmasta julkishyödyke. Jihadisti on ihminen, joka osallistuu julkishyödykkeen tuottamiseen. Ne, jota eivät osallistu vaikka ikänsä puolesta siihen kykenisivät, ovat vapaamatkustajia.

Vapaamatkustajan ongelma on hyvin tunnettu ongelma kaikessa julkishyödykkeen tuottamisessa:

Vapaamatkustajan ongelma on tilanne, jossa yksittäinen toimija hyötyy muiden panostuksesta antamatta omaa osuuttaan. Esimerkiksi henkilö, joka ei maksa matkastaan julkisessa kulkuvälineessä on vapaamatkustaja, koska hän käyttää palvelua, joka on muiden kustantama. Jos jokainen maksaisi matkastaan, lipun hinta olisi kaikille alhaisempi.

Täsmällisemmin taloustieteen käsitteillä ilmaistuna kyse on siitä, että toimijalla ei ole kannustetta ottaa huomioon käyttäytymisensä laajempia vaikutuksia.


Kannuste on harvoin taloudellinen. Esimerkiksi talkoisiin osallistutaan pikemmin osallistumisen ilosta tai siksi että osallistumattomia katsotaan pahasti. Osallistumisen ilo, yhteisön arvojen sisäistäminen, suuttumus yhteisön puolesta tai rangaistuksen pelko ajavat jihadistejakin osallistumaan Ummah'n tuottamiseen eli Jihadiin.

Läntisen liberaalin Islam-kritiikin ylistämät maallistuneet muslimit ovat jihadistin näkökulmasta vapaamatkustajia - yhteisönsä pettäjiä tai ainakin moraalisesti heikkoja ihmisiä.

En ole liberaali enkä muslimi. Enkä koe mitään tarvetta ottaa kantaa siihen kumpi on "oikeassa". Molempien osapuolten pyrkimystä idealistiseen päämäärään - Ummaan ja Maallistuneeseen Yhteiskuntaan - voi jollain lailla kuitenkin arvostaa. Kumpikaan päämäärä ei ole kuitenkaan minun päämääräni.

Molenbeekin kaupunginosassa ihmiset eivät ole vapaamatkustaneet. 0,5 prosenttia väestöstä on rekrytoitunut taistelijoiksi Syyriaan. Molenbeek on eturintama muslimien taistelussa meitä vastaan. Belgiasta on lähtenyt vajaa viisi sataa henkilöä Syyriaan. Suuri osa näistä Molenbeekin asukkaita.

Liberaalit eurooppalaiset kauhistelevat terroritekoja humanismin vastaisina. Turha tässä kuitenkaan mitään on kauhistella. Vastapuoltakin voi ymmärtää vaikka heidän toimensa onkin tarkoitettu meidän tuhoamiseksemme - siis eurooppalaisten miesten tappamiseksi ja naisten tekemiseksi seksiorjiksi.

Kauhistelun sijasta on toimittava.


3 kommenttia:

Jukka Aakula kirjoitti...

Timo Vihavainen kirjoitti samaisesta aiheesta mm.

"Ymmärrän sen, ettei joka ainoa muhamettilainen tunne mitään erityisestä tarvetta islamismin kiroamiseen, koska ei ole sitä koskaan kannattanutkaan. Tuskinpa siis on tarvetta järjestää suuria, yleisiä katujaisia edes kaikille uskovaisille muhamettilaisille eli muslimeille.

Elleivät heidän edusmiehensä kuitenkaan suostu kiroamaan jihadia, vaan myöntävät käyvänsä terroristista sotaa asuinmaataan vastaan, on aika tehdä johtopäätöksiä. Integrointi ja kesyttäminen tuskin tulevat kysymykseen tässä, kuten ne onnistuivat kommunismin kohdalla. Elämme toista aikakautta."

http://timo-vihavainen.blogspot.fi/2016/03/irtisanoutumisesta.html?spref=fb

Geneven sopimuskin mahdollistaa humaanit mutta päättäväiset toimet vihollismaan kansalaisia kohtaan.

Vasarahammer kirjoitti...

Ummah on julkishyödyke mutta sitä voi myös ajatella sotajoukkona. Petturit ja sotilaskarkurit on sodissa yleensä ammuttu. Uskostaan julkisesti luopunut on pettänyt omansa ja hänet kuuluu tappaa.

Yusuf al-Qaradawi on sanonut, että islamia ei olisi nykypäivänä enää olemassa, jos uskostaan luopuneita ei tapettaisi.

Jukka Aakula kirjoitti...

Varmasti näin.

Teknisesti ehkä julkishyödykkeen tuottaminen on abstrahaatio sotimisesta.