Esitin ajat sitten, että Nokian olisi mentävä Android-leiriin.
Android on tavallaan avoin standardi ja Android-puhelin on commodity tuote ja kuka tahansa voi sinänsä alkaa tehdä Android-puhelimia. Kuka tahansa ei silti pärjää Android-markkinoilla. Android-markkinat ovat muuttuneet niin että Samsungin markkinaosuus lähenee 50%:ia. Androidin markkinaosuus älypuhelimista on noin 75%.
Nokialle ehdotetaan edelleen ajoittain siirtymistä Android-leiriin. Talouselämä referoi:
Windows Phone on haalinut vain 3,2 prosentin markkinaosuuden älypuhelimissa ohittaen vaivoin BlackBerryn. Hyvästä raudastaan tunnetun Nokian tulisikin kokeilla uutta käyttöjärjestelmää puhelimissaan heti, kun se on sopimusteknisesti mahdollista, kirjoittaa PocketNow-sivuston Taylor Martin. Suurimpana suosikkinaan Martin nostaa esille Androidin, jonka tuominen Nokian nykyisiin laitteisiin onnistuisi todennäköisesti suhteellisen pienin lisäsäädöin.
Android voisi olla hänen mukaansa ”Nokian menestysresepti”.
Fiilis-pohjalla ajattelen, että onkohan nyt kuitenkin jo liian myöhäistä. Muut laitetoimittajat ovat ajat sitten opetelleet Android puhelin-busineksen. Nokian vahvuus on kuulemma korkea laatu ja hyvä logistiikka. Voi tietysti olla että näillä vahvuuksilla voisi napata vaikkapa 10%:n markkinaosuuden myös Android-markkinasta.
Ajattelen kuitenkin niin, että Android on tämän päivän legacy ja huomenna tulee jotain muuta. Mikään yritys ei ole vahvasti sitoutunut Androidiin. Ei edes Google tai Samsung. Ei myöskään kuluttaja. Ero Appleen on valtava.
Samsung myy laitteita mihin tahansa käyttöjärjestelmään. Koska Android puhelinten myynti on ollut Samsungille suuri menestys, se yrittää tehdä Androidista omanlaisensa, luoda lisäarvoa Androidin päälle ja sitouttaa kuluttajan Samsungin tuotteisiin. Kuluttajan näkökumasta lisäarvo on pikemmin miinus-merkkistä. Esimerkkinä Samsungin laitteissa on suuri määrä Samsungin kehittämiä appseja joista ei tunnu pääsevän eroon ja jotka sotkevat käyttökokemusta. Uusien ohjelmistoversioiden jakelu on Samsungilla Googlen sijasta. Samsung ei selvästikään osaa softan jakelua siinä missä Google. Kuluttajalla jää ihmetys tarvitseeko laitteen käyttöön Google-tilin, Samsung-tilin vai molemmat.
Android on sotku.
Google näkee Androidin uskoakseni väliaikaisena ratkaisuna. Todellisuudessa Google draivaa Chromea ja Chromebook OS:ää. Chrome on kaikkialla samanlainen. Chromebook OS:n uuden version jakelu on kokonaan Googlen hallussa, mikä on kuluttajan kannalta huomattavasti sujuvampaa. Riippumatta siitä kenen valmistajan Chromebook on kyseessä look-and-feel on sama.
Android on tavallaan avoin standardi ja Android-puhelin on commodity tuote ja kuka tahansa voi sinänsä alkaa tehdä Android-puhelimia. Kuka tahansa ei silti pärjää Android-markkinoilla. Android-markkinat ovat muuttuneet niin että Samsungin markkinaosuus lähenee 50%:ia. Androidin markkinaosuus älypuhelimista on noin 75%.
Nokialle ehdotetaan edelleen ajoittain siirtymistä Android-leiriin. Talouselämä referoi:
Windows Phone on haalinut vain 3,2 prosentin markkinaosuuden älypuhelimissa ohittaen vaivoin BlackBerryn. Hyvästä raudastaan tunnetun Nokian tulisikin kokeilla uutta käyttöjärjestelmää puhelimissaan heti, kun se on sopimusteknisesti mahdollista, kirjoittaa PocketNow-sivuston Taylor Martin. Suurimpana suosikkinaan Martin nostaa esille Androidin, jonka tuominen Nokian nykyisiin laitteisiin onnistuisi todennäköisesti suhteellisen pienin lisäsäädöin.
Android voisi olla hänen mukaansa ”Nokian menestysresepti”.
Fiilis-pohjalla ajattelen, että onkohan nyt kuitenkin jo liian myöhäistä. Muut laitetoimittajat ovat ajat sitten opetelleet Android puhelin-busineksen. Nokian vahvuus on kuulemma korkea laatu ja hyvä logistiikka. Voi tietysti olla että näillä vahvuuksilla voisi napata vaikkapa 10%:n markkinaosuuden myös Android-markkinasta.
Ajattelen kuitenkin niin, että Android on tämän päivän legacy ja huomenna tulee jotain muuta. Mikään yritys ei ole vahvasti sitoutunut Androidiin. Ei edes Google tai Samsung. Ei myöskään kuluttaja. Ero Appleen on valtava.
Samsung myy laitteita mihin tahansa käyttöjärjestelmään. Koska Android puhelinten myynti on ollut Samsungille suuri menestys, se yrittää tehdä Androidista omanlaisensa, luoda lisäarvoa Androidin päälle ja sitouttaa kuluttajan Samsungin tuotteisiin. Kuluttajan näkökumasta lisäarvo on pikemmin miinus-merkkistä. Esimerkkinä Samsungin laitteissa on suuri määrä Samsungin kehittämiä appseja joista ei tunnu pääsevän eroon ja jotka sotkevat käyttökokemusta. Uusien ohjelmistoversioiden jakelu on Samsungilla Googlen sijasta. Samsung ei selvästikään osaa softan jakelua siinä missä Google. Kuluttajalla jää ihmetys tarvitseeko laitteen käyttöön Google-tilin, Samsung-tilin vai molemmat.
Android on sotku.
Google näkee Androidin uskoakseni väliaikaisena ratkaisuna. Todellisuudessa Google draivaa Chromea ja Chromebook OS:ää. Chrome on kaikkialla samanlainen. Chromebook OS:n uuden version jakelu on kokonaan Googlen hallussa, mikä on kuluttajan kannalta huomattavasti sujuvampaa. Riippumatta siitä kenen valmistajan Chromebook on kyseessä look-and-feel on sama.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti