Firmat, projektit ja ihmissuhteet yms. ajautuvat aina välillä "yritä korjata tai laita lihoiksi"-pisteeseen.
Ongelmaan ei tietysti mitään geneeristä ratkaisua, mutta yleisiä havaintoja voi tehdä:
1. Ilmiö esiintyy usein
- Nokian ongelma laittaako puhelin business lihoiksi
- Firman päätös lopettaakko projekti vai yrittääkö korjata tekniset ongelma
- Taloyhtiön päätös korjatako talo vai myydäkö talo tontteineen grynderille
2. Lyö lihoiksi -ratkaisu on helpompi tehdä jos "lihoista" on mahdollista saada iso hinta
- Nokia sai puhelin busineksestaan tolkuttoman hinnan koska Microsoft tarvitsi omasta mielestään puhelinliiketoiminnan
- Taloyhtiö saa tontista korkean hinnan jos tontti on suht hyvällä paikallla ja tehokkuusluku on korkea
3. Pääätökseen liittyy yleensä paljon tunteita ja joskus eturistiriitoja.
- Nokian Siilasmaa totesi 2016: ”Se oli erittäin epäsuosittu päätös sillä hetkellä, mutta minä tiesin sen olevan ainoa oikea ratkaisu. Teimme sen täysin arkailematta ja viivyttelemättä, vaikka monessa muussa tilanteessa olisi ollut houkutus jättää se jonkun toisen tehtäväksi."
- Taloyhtiössä joku on juuri korjannut asuntonsa isolla rahalla ja suhtautuu hyvin negatiivisesti taloyhtiön myyntiin
- Projektin lopettamisesta seuraa irtisanomisia ja surua siitä että työ meni hukkaan
4. Parempi tehdä ratkaisu itse kuin antaa homman ajautua konkurssiin tai romahdukseen.
- Nokia Networksin pomo Rajiv Suri kertoi jälkeenpäin että heidän asiakkaidensa luottamus koko Nokiaan tuotetoimittajana laski kun puhelinliiketoiminta sakkasi - firma oli labiilissa tilassa
5. Parempi tehdä ratkaisu heti kun tietoa on tarpeeksi ratkaisun tekemiseksi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti