tag:blogger.com,1999:blog-33337537.post5580391347034258334..comments2024-03-19T21:47:39.900+02:00Comments on Kansankokonaisuus: Sixten Korkman ja sukupolvien välinen sopimusJukka Aakulahttp://www.blogger.com/profile/05994987384558497406noreply@blogger.comBlogger59125tag:blogger.com,1999:blog-33337537.post-8124925756937167312013-01-19T17:08:30.870+02:002013-01-19T17:08:30.870+02:00Lopuksi voitas todeta tähän, että pitäs löytää tas...Lopuksi voitas todeta tähän, että pitäs löytää tasapaino noihin ..Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-33337537.post-68341705265296487302013-01-06T16:58:11.011+02:002013-01-06T16:58:11.011+02:00Jukka,
minun ei kannata pyrkiä jonkinlaiseen kaik...Jukka,<br /><br />minun ei kannata pyrkiä jonkinlaiseen kaikki näkökannat huomioonottavaan tasapuolisuuteen ja tasapainoilla keskustassa. Onhan esim. paljon liberaaleja, jotka tuovat runsain mitoin esille liberaalit näkökannat. Se, että toistelisin niitä, ei tuo enää mitään uutta yleiseen tietoisuuteen. Kun sanon, että aito kansainvälisyys on järkevää paranoidisuutta, se on uusi ajatus melkein kaikille ihmisille.<br /><br />Keskituloiset ostavat kaiken markkinoilta sen takia, että heidät on koulutettu siten, että he eivät kykene muuhun (deskilled schooling). Tämä on tärkeä yhteisöjen perustamisen este. Kyvyttömyytensä takia he maksavat monista asioista raskasta ylihintaa ja tekevät ylipitkiä päiviä. Keskituloiset eivät keskimäärin osaa rakentaa taloja; järjestää, ylläpitää ja kehittää toimivaa yhteisöä; rakentaa biovoimalaa; pyörittää yhteisön esim. teknologiaa tuottavaa yritystä; järjestää lasten hyvätasoista klassista koulutusta yhteisön sisällä; asentaa sähkö- ja tietoliikennejärjestelmiä yhteisön taloihin; jne.<br /><br />Osa älykästä keskiluokkaa pystyy kaikkeen tähän. Juuri heille viestini on suunnattu. Ideaali yhteisön perustaja on todennäköisesti sosiaalinen ja käytännön töissä monitaitoinen insinööri. Yhteisö syntyy todennäköisesti kahden keskuksen ympärille, uskonnollisuuden ja yrityksen. Alaluokalla ei ole riittävästi tietoja, taitoja ja kykyjä toimivan yhteisön perustamiseen. He voivat parhaimmillaan jäljitellä keskiluokkaisten perustamia yhteisöjä, seurata perässä. Rikkaat eivät kykene merkittäviin yhteiskunnallisiin uudistuksiin, koska heiltä puuttuu motivaatio siihen, ja toisaalta heidän käytännön taitonsa ovat useimmiten vähäiset. <br /><br />Valkeahttps://www.blogger.com/profile/10835782570473516162noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-33337537.post-34784776411764446282013-01-06T08:04:59.351+02:002013-01-06T08:04:59.351+02:00Yhteisöt pystyvät tuottamaan toiminnallaan yhteisk...<i>Yhteisöt pystyvät tuottamaan toiminnallaan yhteiskunnalle samanlaista tehokkuutta kuin yritykset (yhteisöt toimivat suurelta osin samalla tavoin kuin yritykset) ja muita hyötyjä,</i><br /><br />Varmasti. Suomessakin, vaikka holhousyhteiskunta on tuhonnut suuren osan paikallista aktiivisuutta, on varsinkin nuorten harrastukset edelleen suurelta osin vapaaehtoisten yhteisöjen toiminnasta riippuvaista.<br /><br />Yhteisöt eivät automaattisesti luo hyvää niin kuin ei valtio tai yrityksetkään. Niiden toiminta on kuitenkin sekä sisäisen että ulkoisen kontrollin kohteena, joten ajautuessaan luomaan haittaa ne joutuvat ainakin JOSKUS kritiikin kohteeksi ja äärimmäisessä tapauksessa ne tuhoutuvat.<br /><br />Yhteisöjen merkitys ei Suomessa tällä hetkellä ehkä ole valtavan suuri, mutta merkitys on uskoakseni hyvinvointivaltion heikentymisen takia hiljalleen nousemassa. Aika näyttää. Toki sekin vaihtoehto on olemassa, että kun valtion rooli hyvinvointipalveluiden tarjoajana kuihtuu, mitään tehokasta ei tule tilalle. (Rikkaat ja keskituloiset tietysti hankkivat palvelut markkinoilta kuten usein nytkin mutta puhun niistä joilla ei siihen ole varaa.)<br /><br /><br />Jukka Aakulahttps://www.blogger.com/profile/05994987384558497406noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-33337537.post-63461552743320184152013-01-06T07:50:02.003+02:002013-01-06T07:50:02.003+02:00Kenelläkään ei ole yksin käsissään totuutta, eikä ...Kenelläkään ei ole yksin käsissään totuutta, eikä tietysti Valkeallakaan.<br /><br />Mustavalkoisuudessaan Valkea ei ole sen pahempi kuin libertaarit ja Valkea sentään puhuu omia ajatuksiaan, omalla tavallaan, eikä toistele muiden ainakaan suomalaisten ajatuksia.<br /><br />On tärkeää, että on erilaisia teorioita joita ihmiset kehittelevät eteenpäin. Valkea kehittää omaa ajatuksen kulkuaan ja rikastaa sillä keskustelua.<br /><br />Elämme tilannetta missä suomalainen yhteiskunta alkaa ratkaista velkaongelmaansa. Ongelman urgency alkaa olla selvää useimmille huippupoliitikoille. Velkarahalla elvytys ei voi enää jatkua. Mutta nyt kun kriisitietoisuus on korkeaa, arvaan että ratkaisujakin löytyy. Suomessa on usein osattu konsensuksen hengessä ratkaista ongelmia.<br /><br />Libertaaleille kaikenlainen ei-markkinavetoinen kollektiivisuus on tietysti kauhistus. Ja he ovat varmoja että sellainen päättyy katastroofiin. Ajatus perustuu teoriaan, joka joutuessaan ristiriitaan kokemuksen kanssa, hylkää mielummin kokemuksen ja jopa tehokkuuden, kuin rakkaan teorian.<br /><br />Erilaisia teorioita tarvitaan.<br />Jukka Aakulahttps://www.blogger.com/profile/05994987384558497406noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-33337537.post-1678412725166655292013-01-06T01:22:54.598+02:002013-01-06T01:22:54.598+02:00Korjattu versio (ilman päänsärkyä kirjoitettu):
Y...Korjattu versio (ilman päänsärkyä kirjoitettu):<br /><br />Yhteisöt, yhteisöverkostot ja paikalliset yhteisöt ovat lähes samanlaisia kuin yritykset. Niissä jokin joukko ihmisiä perustaa ekskluusion avulla yhteenkuuluvan ryhmän, joka toiminnallaan tuottaa materiaalisia ja immateriaalisia hyötyjä. Ei ole mitään syytä liikaa mystifioida yhteisöjä väittämällä, että ne ovat jotain uutta. Kuten yrityksiäkin ympäröivät kateelliset, kaunaiset ja vihamieliset sosialistit, samalla tavalla yhteisöjä usein ympäröivät kateelliset, kaunaiset ja vihamieliset 'sosialistit' (eivät välttämättä sosialisteja, mutta muistuttavat monin tavoin heitä), jotka haluavat repiä yhteisöt hajalle, anastaa niiltä kaiken irti lähtevän hyvän tai tuhota kaiken hyvän, sulauttaa yhteisön jäsenet harmaisiin kloonimassoihin, joissa mitään merkittävää erilaisuutta ei sallita tai joissain tapauksissa tappaa yhteisön jäsenet. Maailman historia, ja valitettavasti myös nim. Tiedemies vahvistaa sen, että järkevä paranoidisuus ja epäilys suhteessa ulkopuolisiin kuuluu yhteisön tärkeimpiin ominaisuuksiin.<br /><br />Juuri sen takia, että yhteisöillä on tärkeä ja muista riippumaton itseisarvo, nim. Tiedemies kokee tärkeäksi kiistää niillä olevan mitään itseisarvoa, samalla tavalla kuin kommunistit kiistävät kaiken muun yritysmaailman arvon, paitsi sen, joka toimii kommunismin rakennusaineina ja kommunismiin johtavana kehityksenä. <br /><br />Ulkopuolisten negatiivisuudesta ja vihamielisyydestä on myös hyötyä. Se vahvistaa yhteisön jäsenten yhteenkuuluvuutta ja kohtalonyhteyttä, ja saa heidät ryhmittymään yhteiseen puolustukseen. Yhteisö tiivistyy ja siitä tulee kestävämpi.<br /><br />Yhteisöt pystyvät tuottamaan toiminnallaan yhteiskunnalle samanlaista tehokkuutta kuin yritykset (yhteisöt toimivat suurelta osin samalla tavoin kuin yritykset) ja muita hyötyjä, joita tehokkaatkaan yritykset eivät pysty tuottamaan. Yhteisöt pystyvät tuottamaan taloudellisten hyötyjen lisäksi korkeampaa älykkyyttä; sivistyneisyyttä; korkeakulttuuria; hyviä asuinalueita; vanhuuden, sairauden ja vaikeiden aikojen turvaverkkoja (työttömyyttä ei yhteisöissä ole; silloin kun markkinat eivät vedä, yhteisöt tuottavat enemmän itselleen); economies of scale hyötyjä ostoissa, neuvotteluissa ja sopimuksissa; omavaraisuuden lisäyksiä; edullisia lainoja; nopeaa ja erittäin edullista omakotitalojen rakentamista yhteisön joukkovoimalla; omaa energiantuotantoa kaikkiin energiatarpeisiin; jne.<br /><br />Yhteisöihin negatiivisesti suhtautuvat työskentelevät sen eteen, että niiden hyöty estettäisiin esim. haittaamalla yhteisöjen toimintaa tai valuttamalla hyödyt tavalla tai toisella hukkaan. Suhtautuuko nim. Tiedemies tällaiseen yhteiskunnallista tehottomuutta lisäävään toimintaan myönteisesti vai kielteisesti?Valkeahttps://www.blogger.com/profile/10835782570473516162noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-33337537.post-42997512246722787402013-01-06T01:13:23.457+02:002013-01-06T01:13:23.457+02:00Miltton: "Oikein pahaa tekee katsoa, kun teks...Miltton: "Oikein pahaa tekee katsoa, kun tekstiä syntyy (sinulta), ..."<br /><br />-Ensimmäinen kerta kun Miltton osoittaa myötätuntoa jollekin, tosin hiukan erikoisella tavalla. <br /><br />Valkeahttps://www.blogger.com/profile/10835782570473516162noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-33337537.post-1220578212773208952013-01-05T19:55:02.746+02:002013-01-05T19:55:02.746+02:00@ Valkea
Lopeta hyvä ihminen! Olet höpöttänyt yht...@ Valkea<br /><br />Lopeta hyvä ihminen! Olet höpöttänyt yhteisöistä ym. aina siitä lähtien kun olen seurannut kotimaista Blogspot-blogosfääriä vuoden 2009 lopusta lähtien.<br /><br />Tee jotain tuottavampaa.<br /><br />On ihmisiä, jotka eivät vain usko, ja sillä selvä.<br /><br />Oikein pahaa tekee katsoa, kun tekstiä syntyy (sinulta), ja sillä on kovin vähän tehoa.<br /><br />En haluaisi nähdä sinua vuonna 2015 kirjoittamassa samaa litanniaa uudestaan. Saatikka 2020.Miltton Friidmanhttps://www.blogger.com/profile/06771916054867972850noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-33337537.post-63187289879710383852013-01-04T18:40:38.468+02:002013-01-04T18:40:38.468+02:00Lisäys.
En pysty tänään kirjoittamaan päänsäryn t...Lisäys.<br /><br />En pysty tänään kirjoittamaan päänsäryn takia niinkuin haluaisin, mutta en todellakaan usko, että Suomessa on sellaisia tilanteita, joissa tanskalais-suomalainen tulisi syrjityksi taustansa takia, tai että hänen täytyy tanskalais-suomalaisen taustansa takia pelätä ryhmäidentiteettejä tai vielä epämääräisempää ryhmäidentiteettien tulevaisuuden uhkaa. Kuulostaa täysin epäuskottavalta ja keinotekoiselta.Valkeahttps://www.blogger.com/profile/10835782570473516162noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-33337537.post-17764934825020317202013-01-04T18:30:08.999+02:002013-01-04T18:30:08.999+02:00Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.Valkeahttps://www.blogger.com/profile/10835782570473516162noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-33337537.post-50611143895848336852013-01-04T14:46:24.812+02:002013-01-04T14:46:24.812+02:00Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.Valkeahttps://www.blogger.com/profile/10835782570473516162noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-33337537.post-90604205725725930382013-01-04T14:40:47.007+02:002013-01-04T14:40:47.007+02:00Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.Valkeahttps://www.blogger.com/profile/10835782570473516162noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-33337537.post-12027898640180886952013-01-04T14:04:38.682+02:002013-01-04T14:04:38.682+02:00Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.Valkeahttps://www.blogger.com/profile/10835782570473516162noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-33337537.post-6105633771469802762013-01-04T10:38:51.362+02:002013-01-04T10:38:51.362+02:00En kiistä sitä, että ryhmäidentiteetillä voi olla ...En kiistä sitä, että ryhmäidentiteetillä voi olla paikallisesti tehokas rooli. Se voi auttaa ihmisryhmän jäseniä selviämään kun jokin laajempi kokonaisuus joutuu vaikeuksiin. <br /><br />Se, mitä tarkoitan, että en varsinaisesti "ihaile" mitään ryhmäidentiteettejä vain siksi, että ne ovat ekskluusion tms osalta tarkkarajaisia. Tällä rajoittuneisuudella on hyötynsä ja kustannuksensa. Toki jotain tiettyä arvoa tai mielenkiintoa tms, näen esimerkiksi siinä, että juutalainen identiteetti on säilynyt. Se, että tällainen identiteetti toimii yhdessä esimerkiksi voimakkaan geneettisen homogeenisyyden tms ylläpitämisessä, on sivuseikka, joskus näin joskus ei. Osa näistä toimii myös jonkin ominaisuuden suhteen eugeenisesti, juutalaisilla endogamia ja yhteisön panostus rabbeihin ja näiden toisaalta melko kovat kognitiiviset vaatimukset jne, (tämä on karkea ja osin virheellinen karakterisointi, mutta laajalla pensselillä näin), ovat nostaneet juutalaisten älykkyyttä. Bramiineilla on samantapaisia mekanismeja.<br /><br />En näe näissä kovin suurta potentiaalia tuottaamaan mitään laajempaa yhteiskunnallista hyvää tai tehokkuutta. Jossain kohtaa niillä voi olla tietty rooli, esimerkiksi asheknazijuutalaisten kontribuutio tieteelle voi olla toki osittain tällainen. Tällaisten pyrkimysten tuominen vaikkapa johonkin kansallisen identiteetin rakennukseen on minusta loppujen lopuksi aika vastenmielistä puuhaa, ja osoittaa erittäin huonoa makua. <br /><br />Tiedemieshttps://www.blogger.com/profile/08307419899926184187noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-33337537.post-36425256780659607122013-01-04T08:50:48.206+02:002013-01-04T08:50:48.206+02:00En näe mitään itseisarvoa siinä, että jokin ryhmä ...<i>En näe mitään itseisarvoa siinä, että jokin ryhmä säilyy erillisenä identiteettinä. </i><br /><br />Nyt voi miettiä mitä tarkoitat itseisarvolla. Historian aikana kuitenkin on minusta osoitettavissa monia casejä missä erillisen identiteetin säilyttäminen ja vahvistaminen, tai suoranainen konstruktio tyhjästä, on ollut edullista.<br /><br />Suomalainen kansallinen identiteetti vahvistui voimakkaasti sen myötä, että Suomesta tuli autonominen suuriruhtinaskunta osana hyvin erilaista ja eriuskoista maata Venäjää.<br /><br />Täysin eksklusiivista valtiollista rajaa ei itään ollut ja se luotiin luomalla kansallinen erillinen idenititeetti. Vielä voimakkaampi rooli kansallisella identiteetillä oli Pietarin alueen eli Inkerin talonpoikaisväestön keskuudessa. Inkeri oli henkisesti Suomen maakunta ja sitä "johti" suomalainen papisto.<br /><br />Vastaava identiteetti oli mm. Venäjän saksalaisilla. <br /><br />Saksalaisten ja suomalaisten talonpoikien identiteetit Venäjällä lähestyivät vaikkapa romaanien ja juutalaisten eksklusiivista identiteettia. (Toki näiden talonpoikaisten eksklusiivisuutta harjoittavien ryhmien lisäksi oli saksalaista ja suomalaista väkeä - esimerksi saksalaista eliittiä keisarin palveluksessa - joka sulautui osaksi venäläistä luokkaansa.)<br /><br />Erillinen identiteetti johti suomalaisilla sitten itsenäistymisen "tarpeeseen", todellisuudessa tarve syntyi siitä että jokaisen yksilön ja ryhmän kannatti irtautua Venäjästä jotta ei joutuisi jakamaan kohtalon yhteyttä Venäjään.<br /><br />Minusta erillisen eurooppalaisen identiteetin luominen tai vahvistaminen saattaa tänä päivänä olla samalla tapaa perusteltua.Jukka Aakulahttps://www.blogger.com/profile/05994987384558497406noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-33337537.post-56683045772513948122013-01-04T08:24:46.738+02:002013-01-04T08:24:46.738+02:00Omalta osaltani pointtini oli, että suomalainen id...Omalta osaltani pointtini oli, että suomalainen identiteetti ei ole vaarassa siksi, että joku suomalainen on eri näköinen, tällainen vaara on vain niiden mielissä, joilla on samanlainen "similaarisuuspreferenssi". <br /><br />Olen itse, vaikkakin vain vähän, niin riittävän "eri näköinen" että similaarisuuspreferenssini ei ihan itsesuojelullisista syistä voi olla samantasoinen. En myöskään lainkaan peittele sitä, että vaikka kuinka similaarisuuspreferenssi olisi "luonnollista", pidän sen kultivointia ja ylistämistä moraalittomana. Koen sen myös kohtuullisen suorana henkilökohtaisena aggression osoituksena, osin juuri henkilöhistoriallisista syistä. Pyrin rehellisyyteen tältä osin, jotta tämä asia ei olisi epäselvä. En edes yritä väittää, että kykenisin neutraaliuteen, koska traumaattiset kokemukset eivät katoa sillä, että ne selittää pois. Siksi keskinäisen ymmärryksen kannalta on kaikenkaikkiaan parempi että asia on esillä. <br /><br />Aasialaisilla on paljon preferenssejä joita voi ehkä pitää "rasistisina", mutta esimerkiksi ulkonäön suhteen diversiteetti vaikkapa ihan han-kiinalaisten välillä on vähintään yhtä suurta kuin mannereurooppalaisten kesken, siis aina Atlantilta Uralille ja Jäämereltä Välimerelle. Siksi similaarisuuden preferoiminen perustuu aivan eri asioihin. Mitä tulee Intian bramiineihin, vaalean ihon preferointi on todellinen ilmiö, ja se näkyy myös täällä intialaisväestön keskuudessa, mutta vähemmän, koska valtaosa intialaisväestöstä on tamileja, joiden iho on hyvin tumma. Esimerkiksi jo bengalien joukossa ihonvärin diversiteetti on paljon suurempi. "Intia" on muutenkin huono epiteetti, koska intian kielellinen, kulttuurinen ja etninen identiteettien kirjo on vielä kertaluokkaa suurempi kuin Euroopassa. <br /><br />Samanlaisia kansallisia identiteettejä kuin mitä "suomalaisuus" on, ei Aasiassa samalla lailla ole. Korealaiset ja osin japanilaiset pääsevät tietyssä mielessä lähelle kansallisidentiteetin luonteen kanssa, ja näilläkin ekskluusio perustuu hyvin pitkälti kieleen ja kulttuurillisiin konventioihin. Näiden maiden "automaattisen ekskluusion" vahvuudesta kertoo yhtäältä se, että maahanmuuttajien osuus on erityisesti Japanissa hyvin pieni, ja toisaalta se ei ole aukotonta, vaan esimerkiksi Japanissa on kyllä yhteiskunnallisestikin merkittävässä asemassa olevia maahanmuuttajia. Toki nämä ovat poikkeuksia, mutta pointtini on, että solidimmat kansalliset identiteetit kansallisvaltioissa eivät perustu similaarisuuteen tai endogamiaan samalla tavalla kuin kosmopoliittisempien ryhmien (kuten juutalaisten tai romanien eli mustalaisten). <br /><br />En näe mitään itseisarvoa siinä, että jokin ryhmä säilyy erillisenä identiteettinä.Tiedemieshttps://www.blogger.com/profile/08307419899926184187noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-33337537.post-13084674531447899712013-01-03T15:55:27.665+02:002013-01-03T15:55:27.665+02:00
Tuosta vahviten mieleen jääneestä sitaatista,ett...<br /><br />Tuosta vahviten mieleen jääneestä sitaatista,että Hyvinvointivaltio voidaan nähdä sukupolvien välisenä sopimuksena…<br /><br />What´s good for General Motors is good for the country, laukaisi Charles Erwin Wilson. Yksi mikä olisi hyvästä GM:lle ja palkansaajistuneelle kansakunnalle WW II jälkeen olisivat eläke- ja sairaskassat. Mutta ne olisivat muutakin kuin nimensä tarkoittamia, ne sosialisoisivat elinkeinot joutoperijöiltä -tai amerikkalaisemmin kiinnittäisivät työläiset sidosryhmänä firmaan ja sen voittokulkuun.<br /><br />Työntekijöiden eläkesäätiöt nousivat GMien suuromistajiksi ja velkojiksi. Sama juttu järjestelyi opettajien ja poliisien osalta ympäri mannerta. <br /><br />Säätiöitä oli myös Yalella ja Harvardilla ja Princetonilla. Ne kehittivät alternative-strategioita, raaka-ainepörssien, tilastomatemaattisen ja computer aided tradingin kautta. Ja ulkoistettuina salamyhkäisiin hedge rahastoihin. Yritysvaltaukset, niputtamiset ja halpamaihin sijoittamiset nousivat huutoon Wall Streetillä. Kiina ja sen vinkkistipendiaatit, alumnit ylipäätään. Sisäpiiri.Vihjepuhelin.<br /><br />Arvopaperistaminen eli talletusten siirto korkorahastoihin ja lainasaamisten myynti korkorahastoille ja eläkeyhtiöille, purki pankkeja mutta kerrosti varjopankkia. Ja teki tilaa seuraaville pankkilainoille. Pankkien riisuminen teki tilaa niiden kasvulle. Keskuspankit a-politisoitiin eli luovutettiin yksityisille rahapiireille -takaisin. Sieltä ne olivat nousseetkin tietää kulttuurihistoria jos ken on sellaisesta mitään STXpajulassamme kuullut, suomeksi.<br /><br />Sivistysyliopistoista lähdetään arkitöihinkin ja MBA tutkinnon kautta käy tie manageripalkkoihin materiaalisen ja työkansan organisoimisessa. Näin tehtiin ja yksi organisoitava olivat työeläkerahastojen kannusteimaisu varjopankkisysteemin keskeiseksi komponentiksi. Lisukkeina lainojen takuut CDS:inä ja AAA luokituksina. <br />Että sellainen yhteiskuntasopimus. <br /><br />Vastarinta tukahtui rahaan. Tuntui kuin rikkaiden osan laajeneminen ei olisi keltään poissa, kun rahamäärät aina kasvoivat. Sen tuotti pankkitase ja näiden interbank-kytkennät. Ja korkeuksistaan säteili valoa ja lämpöä valtiokeskuspankki, jota rahapiirit johtivat. <br />Jukka SjöstedtAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-33337537.post-27071699596059365942013-01-03T15:54:28.737+02:002013-01-03T15:54:28.737+02:00Lisäys.
Ja koska kansainvälisyys ei ole kauneuski...Lisäys.<br /><br />Ja koska kansainvälisyys ei ole kauneuskilpailu pumpulimaailmassa, paranoidisuus sopivassa määrin on edullinen, suojeleva ja vahvistava ominaisuus.Valkeahttps://www.blogger.com/profile/10835782570473516162noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-33337537.post-14368346759850615652013-01-03T14:28:33.722+02:002013-01-03T14:28:33.722+02:00Olen aina ollut avoin sen suhteen, että preferoin ...Olen aina ollut avoin sen suhteen, että preferoin omaa etnistä ryhmääni ja laajemmin similariteettia etnisen ryhmäni kanssa. Tämä on luontainen, automaattinen ja nopea preferenssi, joka tutkimusten mukaan on kaikilla ihmisillä, sen voimakkuus vain vaihtelee, ja samoin se uskaltaako henkilö olla avoin sen suhteen, ja toisaalta se kuinka paljon tätä preferenssiä tukahduttaa kognitiivisesti/tietoisesti etuaivolohkojen toiminnalla jälkikäteen (tukahduttaminen on hitaampi prosessi kuin automaattinen similariteettipreferenssi). Mitä enemmän similariteettipreferenssiä tukahduttaa, sitä voimakkaammaksi kasvaa negatiivinen tunnereaktio erilaisuutta kohti. Tämän takia liberaalien negatiiviset tunteet erilaisuutta kohtaan ovat usein suuremmat kuin konservatiivien. Samoin liberaalien ristiriita "suvaitsevaisten" puheiden ja erilaisuutta kohtaan tunnettujen negatiivisten tunteiden välillä on suurempi kuin konservatiiveilla. Preferenssiini ei liity todellisuutta vääristävää idealisointia tai ihannointia, ts. arvioin esim. erilaisia etnisiä strategioita sellaisina kuin ne ovat, rationaalisesti. Mainitsen niitä silloin tällöin, koska ne ovat relevantteja ja monin tavoin toimivia strategioita kansainvälistyvässä maailmassa, mutta silti usein tuntemattomia. Esim. intialaisen bramiiniluokan selektiivinen endogamia on nostanut heidän keskimääräistä älykkyysosamääräänsä huomattavasti intialaisen keskiarvon yläpuolelle. Tämä selittää suurelta osin intialaisten bramiinimaahanmuuttajien hyvän menestyksen Usassa. Vaikuttaa siltä, että heidän merkittävin lahjakkuutensa on verbaalista. Heidän puhtaussäännöksensä ovat historiallisesti suojelleet heitä sairauksilta. Heidän kulttuurinen eriytymisensä ja erillisyytensä on säilyttänyt heidän korkean sivistyneen kulttuurinsa. Jne. Olen siinä mielessä universalisti, että kaikkien etnisten tms. ryhmien tulisi käyttää etnisiä strategioita ja yleensäkin ajaa omaa etuaan, jotta ne eivät jää pahasti alakynteen. Siksi katson positiivisesti esim. niitä strategioita, joilla Intian kastittomat parantavat omaa kilpailukykyään, taitojaan, toimintakykyään ja ajavat oikeuksiaan, kunhan se ei tarkoita sitä, että he tulevat riippuvaisiksi valtion almuista ja paapomisesta.<br /><br />Skinhead -liike, sikäli kuin sellaista enää on olemassa, on erittäin pienen joukon toive vahvasta kansallisvaltiosta/ kansallisesta valtiosta, ehkä kansallissosialistisesta valtiosta. Siinä "strategiassa" jotkut muut kuin skinheadit johtavat ja tekevät tavallaan melkein kaiken skinheadien puolesta. Sillä ei ole mitään tekemistä mainitsemieni etnisten yms. strategioiden kanssa. En pidä siitä, että täysin irrelevanttia skinhead-liikettä vedetään väkisin mukaan tällaiseen keskusteluun, vaikka otan huomioon sen, että psykologinen traumasi vaikuttaa asiaan. Islamilla on monia valtiollisia ilmauksia, mutta sen tärkein perusta ja ydin on aina ollut ja tulee olemaan uskonnolliset yhteisöt ja etniset ryhmät. Islam kasvaa niistä ylöspäin valtiolliselle tasolle, ei toisinpäin. Islam ei ole sopiva eurooppalaisille, mutta ymmärrän sitä arabien, keski-aasialaisten, etelä-aasialaisten jne. omalla tavallaan tehokkaana ja kestävänä, mutta brutaalina ja sivistymättömyyteen taipuvaisena strategiana.Valkeahttps://www.blogger.com/profile/10835782570473516162noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-33337537.post-35075067587128261922013-01-03T09:57:34.739+02:002013-01-03T09:57:34.739+02:00Minä tarkoitan epistemologista positiota, en yritä...Minä tarkoitan epistemologista positiota, en yritä arvostella. Etninen puhtaus on mielivaltainen kategoria jolla on hyvin vähän merkitystä todellisuudessa, so. se on jotain joka operoi pitkälti (muttei tietenkään kokonaan; on toki olemassa biologisia eroja ihmisten välillä) symbolien tasolla, so. sillä on merkitys vain niiltä osin kuin sille merkitys annetaan.<br /><br />Mainitsemasi ryhmät antavat merkityksen syntyperän hygienialle, koska se on osa heidän tapaansa varjella kultuuria ja sellaisena saanut suuren merkityksen. En kiistä tämän merkitystä stabiiliuden kannalta, mutta sillä, onko jollakin yksilöllä kahden tai neljän tai kymmenen sukupolven päässä "epäpuhtauksia" perimässä, ei todellisuudessa ole minkään kansallisen identiteetin säilymisen kannalta mitään merkitystä muulla tavoin kuin signaalina.<br /><br />Ja näitä signaaleja pidän typerinä ja tehottomina. Syitä on tietysti tähän sekä henkilökohtaisia että yleisiä ja analyyttisiä. Ehkä moraalisiakin, koska en koe että yksilö voi syntyperälleen mitään, so. pidän implisiittisesti "vääränä" henkilökohtaisella tasolla arvioida ihmisiä tällaisten hygieniakäsitysten pohjalta, aivan kuten koen "vääränä" monet muutkin mahdollisesti joissakin toisissa kulttuureissa suuresti arvostetut käytännöt. Mikä tietysti on aivan tavallista yleisemmin.<br /><br />Se, että suhtaudut kääntäen idealisoivasti ja ihannoivasti tällaiseen hygieniakäsitykseen tekee sinusta rasistin sanan siinä merkityksessä kuin nämä ihmiset nyt yleensäkin ovat rasisteja. En pidä tällaista termiä sikäli hyvänä, että siitä on todellakin tullut asiaton leimakirves, mutta jokin termi tälle ilmiölle ja asennemaailmalle pitää antaa. Voimme sopia jostakin muusta termistä jos "rasisti" on mielestäsi liian latautunut nykytilanteessa. <br /><br />Henkilökohtaisella moraalisella tasolla, olen nuorempana tullut esimerkiksi pahoinpidellyksi skinhead-jengin toimesta ja pistänyt takaisinkin toki. Tällainen kokemus jättää toki jälkensä, koska se on traumaattinen; en väitä kykeneväni objektiivisuuteen tai asiallisuuteen vaikka yritänkin. Kasvoissani on arpi joka muistuttaa minua asiasta aina kun ajan partani. Jos sinua on potkittu teräskärkisellä maihinnoususaappalla, niin tiedät mitä tarkoitan. Tiedemieshttps://www.blogger.com/profile/08307419899926184187noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-33337537.post-33210756339429340562013-01-03T08:53:21.529+02:002013-01-03T08:53:21.529+02:00Lisättäköön vielä, että kommenttisi indikoi suoraa...Lisättäköön vielä, että kommenttisi indikoi suoraan, että pidät luettelemiani kansoja tai etnisiä ryhmiä "rasistisina". Sosiaalis-poliittisesti turvallisempana ja poliittisesti korrektina psykologisena displacement defenssinä siirryt esittämään väitteitä minun "rasismistani".Valkeahttps://www.blogger.com/profile/10835782570473516162noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-33337537.post-35815392824543572522013-01-03T08:41:58.640+02:002013-01-03T08:41:58.640+02:00Nim. Tiedemies,
minä en ilmaissut kommentissani m...Nim. Tiedemies,<br /><br />minä en ilmaissut kommentissani minkäänlaista henkilökohtaista kantaa asiaan, kirjoitin vain neutraalisti siitä, mitä kansainvälisyys maailman mittakaavassa pitkän tähtäimen näkökulmasta on. Sen takia pidän rasismi kommenttiasi asiattomana. Tämä siis erillisenä siitä, että rasismi-sana on merkityksetön poliittinen hyökkäyssana, joka ei kuulu sivistyneeseen keskusteluun. Lisäksi uhriutumisesi kommentistani vaikuttaa kovin keinotekoiselta.Valkeahttps://www.blogger.com/profile/10835782570473516162noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-33337537.post-88749054920528269492013-01-03T01:51:38.500+02:002013-01-03T01:51:38.500+02:00Lisään edelliseen, että minun on kieltämättä vaike...Lisään edelliseen, että minun on kieltämättä vaikea suhtautua neutraalisti rotuhygieniaan. Ymmärrän että joillekin tälläiset asiat ovat arvoja, mutta kiistämättä ne kauhistuttavat minua. Isäni totesi asiasta joskus keskustellessa, että sellaisten oppien mukaan meidät molemmat olisi eliminoitu, ettei ole paljoa mieltä suhtautua niihin positiivisesti.<br /><br />Tiedemieshttps://www.blogger.com/profile/08307419899926184187noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-33337537.post-44228380369949688212013-01-03T00:58:02.672+02:002013-01-03T00:58:02.672+02:00Puhut nyt aivan ohi siitä mitä minä yllä. Meidän e...Puhut nyt aivan ohi siitä mitä minä yllä. Meidän eromme on siinä, että sinä todella olet - ja en käytä tätä nyt minään poliittisen korrektiuden leimakirveenä - pesunkestävä rasisti. Minulle etnisten ekskluusiokriteerien merkitys on mitätön, koska olen itsekin tietyssä mielessä multietninen. Isoisäni suku ei ollut norjalainen vaan tanskalainen, mutta tällä ei ole mitään sen kummempaa merkitystä, koska suku on integroitunut jo kolme polvea sitten suomenruotsalaisten joukkoon. <br /><br />Se mitä yllä kirjoitat esimerkiksi intialaisista ei ole ristiriidassa sen kanssa mitä sanoin. Suomalaisten ekskluusiokriteerit ovat erilaiset. Kilpailevia identiteettejä ei juuri ole, ja tämä tekee meistä "naiveja" mutta juuri tämä on olennaista. Me emme tarvitse tuollaisia kriteereitä. Juutalaiset ovat eläneet ympäri maailmaa muiden kansojen seassa, on selvää että tällainen identiteetti ei säily jos sitä ei suojella. Suomi on kylmä ja kaukaisessa maailmankolkassa ja sen kieli on käytännössä mahdoton oppia ellei ole syntynyt maahan. Tällainen identiteetti ei tarvitse samanlaista suojelua.<br /><br />Negatiivinen suhde rotujen sekoittumiseen tms taas on erillinen asia. Minulle ei ole mitään arvoa tai merkitystä siinä, minkä värisiä ihmiset ovat, kunhan he jakavat tietyn rajapinnan ja ihmiskäsityksen. Jos se on sinulle tärkeää, niin kaikin mokomin vaali omaa verenperintöäsi, mutta minulle käytännön kulttuurilliswt seikat joita yllä sivutaan ovat tärkeämpiä.Tiedemieshttps://www.blogger.com/profile/08307419899926184187noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-33337537.post-84990328141260344682013-01-02T16:24:36.343+02:002013-01-02T16:24:36.343+02:00Nim. Tiedemies,
sinun taustasi on tietääkseni suo...Nim. Tiedemies,<br /><br />sinun taustasi on tietääkseni suomalais-norjalainen. Nämä kansat ovat maailman mittakaavassa kansainvälisyyden suhteen naivimpien joukossa. Siinä missä monet kansat ovat eläneet voimakkaan etnisen kilpailun meressä tuhansia vuosia, suomalaiset ja norjalaiset ovat eläneet kuusien ja mäntyjen keskellä, ja olleet enimmäkseen yhteydessä oman etnisen ryhmänsä kanssa, täydennettynä hiukan satunnaisilla kontakteilla läheisten etnisten ryhmien kanssa. Ensimmäinen yleinen kansainvälisyyden sääntö: Älä kuuntele sitä mitä suomalaiset, norjalaiset ja ruotsalaiset puhuvat kansainvälisistä suhteista, vaan katso mitä tuhansia vuosia kansainvälisyyden kanssa tekemisissä olleet kansat tekevät. Kosmopoliittisuuden aidoin ja autenttisin ilmaus on paranoidisuus. En tarkoita tällä psykologis-diagnostista sairauden määritelmää, vaan sitä tunnetta, että jokin etninen ryhmä tuntee jatkuvasti olevansa kaikin ja mitä pienimmin tavoin uhattuna muiden etnisten ryhmien suunnalta. Tämä on kansainvälistä vahvuutta, ei se, että julistetaan maailmalle: "Pointtini on, että suomalaisten eksluusio on niin järeää ja ylittämätöntä, että kansakunta ei todellakaan ole "vaarassa" yhtään millään tavalla." Tuo on mitä suurin kansainvälisen heikkouden merkki, jota aidosti kansainväliset kansat käyttävät häikäilemättä hyväkseen. Suomalaisten etninen ekskluusio vuotaa kaikin tavoin kuin seula, ja on kansainvälisesti lähinnä naurettavaa, suurelta osin juuri suomalaisten ylimielisyyden ja väärän itsevarmuuden takia. Mikä sitten on aitoa tuhansien vuosien kokemukseen perustuvaa kansainvälisyyttä? Se on sitä, että muslimiperhe tai yhteisö tappaa tyttärensä jos hän seurustelee ei-muslimin ja usein myös omaan etniseen ryhmään kuulumattoman pojan kanssa, puhumattakaan, jos hän suunnittelee naimisiin menoa; sitä, että intialaiset ovat vainoharhaisen tarkkoja siitä, että he eivät mene naimisiin yhtään itseään tummemman henkilön kanssa ja mieluiten vaaleamman henkilön kanssa, ja heillä on suomalaiselle käsittämättömän tarkkoja ihon vaaleus ja tummuusasteiden määritteitä, tämän lisäksi he ovat tarkkoja sopivan kastin suhteen; se on sitä, että intialaiset julistavat länsimaisilla keskustelupalstoilla länsimaisia termejä käyttäen, "Intialaiset ovat maailman rasistisin kansa, ja me olemme ylpeitä siitä."; sitä, että ortodoksijuutalaiset kilpailevat siitä, kenellä on rabbien vahvistamat puhtaimmat juutalaiset sukulinjat kauimmas menneisyyteen, 8 sukupolvea taaksepäin on kohtuullista, parhaimmat ovat 10-14 välillä, on tietysti selvää, että ortodoksijuutalaiset ovat endogamisia ja naimisiin mennään niiden kanssa, joiden sukulinjat ovat suunnilleen samalla tasolla kuin itsellä; se on sitä, että etelä-korealaiset ja kiinalaiset keskustelupalstat ovat länsimaisten standardien mukaan täynnä kiihkoisaa ja käsittämätöntä vihaa länsimaalaisia ja muita ulkomaalaisia kohtaan; se on sitä, että muslimit vastustavat, epäilevät ja pelkäävät kaikkia israelilaisten ja juutalaisten toimia ja kokevat ne uhkana riippumatta siitä, mitä Israel ja juutalaiset tekevät, tai yleisemmin kaikkia ei-muslimeja ja oman ryhmän ulkopuolisia muslimeja; sitä, että etelä-Amerikan latinoiden keskuudessa on erittäin voimakkaita ja laajoja etnis-kollektiivisia ja etnisesti eksklusiivisia liikkeitä; jne.<br /><br />Tämä on aitoa ja kestävää kansainvälisyyttä, joka voittaa aina pitkällä aikavälillä tavalla tai toisella, riippumatta siitä mikä on lähtötilanne ja riippumatta siitä, että voiton saavuttamiseen voi mennä monta sukupolvea. Tuhansien vuosien maailmanlaajuisen kansainvälisyyteen liittyvän kokemuksen/kilpailun perusteella nämä ovat olleet ainoita kestäviä ja menestyviä kansainvälisyyden strategioita. Sillä, että liberaali suomalainen juo kahvia Pariisissa tai että hänellä on jokin ulkomaalainen tuttu ei ole mitään tekemistä aidon kansainvälisyyden kanssa.Valkeahttps://www.blogger.com/profile/10835782570473516162noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-33337537.post-75787395733269258022013-01-02T16:11:57.716+02:002013-01-02T16:11:57.716+02:00Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.Valkeahttps://www.blogger.com/profile/10835782570473516162noreply@blogger.com