tag:blogger.com,1999:blog-33337537.post3462037076100744655..comments2024-01-23T16:46:36.910+02:00Comments on Kansankokonaisuus: IslamJukka Aakulahttp://www.blogger.com/profile/05994987384558497406noreply@blogger.comBlogger9125tag:blogger.com,1999:blog-33337537.post-66936763219131274212011-12-22T13:57:17.744+02:002011-12-22T13:57:17.744+02:00Islam voi olla tie posthumaaniin todellisuuteen. A...Islam voi olla tie posthumaaniin todellisuuteen. Allahin tilalle voidaan asettaa superäly ja kukaan ei huomaa mitään.Muppehttp://jpoli.blogspot.com/2011/05/superaly-heraa-oletko-valmis.htmlnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-33337537.post-19836882837228315552011-04-26T22:46:29.760+03:002011-04-26T22:46:29.760+03:00Viikon linkkivinkki<a href="http://www.youtube.com/watch?v=CQELHJx8Vf0" rel="nofollow">Viikon linkkivinkki</a>LShttps://www.blogger.com/profile/01545920298138932477noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-33337537.post-14235654442932507722011-04-26T12:49:49.922+03:002011-04-26T12:49:49.922+03:00"Hän sanoo että arabimaat voivat muuttua vain..."Hän sanoo että arabimaat voivat muuttua vain individualismin ja konsititutionalismin kautta."<br /><br />Eli Turkki on kaikista puutteistaan huolimatta paras esimerkki arabimaailmalle.<br /><br />Turkissa syntyi kansallismielinen korvikeuskonto, kun Atatürkista tehtiin profeetta Muhammadin kaltainen täydellinen ihminen.<br /><br />Kemalismin vaikutus ei kuitenkaan ulottunut samalla tavalla koko Turkkiin vaan perinteinen islamilaisuus säilyi Anatoliassa.<br /><br />Uudistukset tehtiin ylhäältä pakottamalla eikä niiden takana ollut voimakasta kansalaisyhteiskuntaa (heimoyhteiskunnassa sellaista harvoin on).<br /><br />Nyt islamismi on taas tekemässä paluuta ja kemalismi on joutunut puolustuskannalle.Vasarahammerhttps://www.blogger.com/profile/06078925877019901124noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-33337537.post-8283344758586734212011-04-26T09:04:34.981+03:002011-04-26T09:04:34.981+03:00Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.Jukka Aakulahttps://www.blogger.com/profile/05994987384558497406noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-33337537.post-58363645614152721652011-04-26T08:36:21.973+03:002011-04-26T08:36:21.973+03:00islamilaisessa heimokulttuurissa omaisuuden suoja ...<i>islamilaisessa heimokulttuurissa omaisuuden suoja on perinteisesti ollut huono. Tämä on estänyt taloudellista ja teknistä kehitystä.</i><br /><br />Salzman näkee asian niin että omaisuuden turva on siedettävä mutta ongelma on se että integroitunutta yhteiskuntaa on lähes mahdotonta rakentaa heimolojaliteettiin perustuvan kolllektiivisen kulttuurin päälle.<br /><br />Hän sanoo että arabimaat voivat muuttua vain individualismin ja konsititutionalismin kautta.<br /><br />Mutta ei hän sitä sano miten kollektiivisen kultturin murtaminen muka onnistuisi. Monet kulttuurintutkijat (Nisbett, Boyd, Richerson) ovat todenneet että kulttuuriset rakenteet ovat hyvin pysyviä. Salzmankin toteaa tämän. Hän ampuu täysin alas ajatuksen että ongelma johtuisivat kolonialismista - hän viittaa ibn Khalduniin ja toteaa että kaikki arabimaiden yhteiskunnalliset rakenteet on kuvattu pitkälti jo ibn Khaldunin teoriassa asabiyyahista.<br /><br />Luulen että muutos voi ehkä onnistua Iranissa kuten Ruukinmatruuna sanoo mutta modernisaation kautta. Toisaalta arabimaissa (Libyassa erityisesti) ja Afganistanissa ja Pakistanissa arabimaiden ulkopuolella kolllektivismi etenee eikä modernisaatiosta ole muita merkkejä kuin takavalojen loiste nukkehallitusten mersuissa.Jukka Aakulahttps://www.blogger.com/profile/05994987384558497406noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-33337537.post-64917034234403001302011-04-26T07:14:07.758+03:002011-04-26T07:14:07.758+03:00Bernard Lewis pohdiskeli kirjassaan "What wen...Bernard Lewis pohdiskeli kirjassaan "What went wrong" syitä sille, miksi islamilainen sivilisaatio ei pystynyt kehittymään lännen tasolle.<br /><br />Hän käytti esimerkkinään hevoskärryjä ja sitä, kuinka ne olivat Lähi-idässä harvinaisia kun taas lännessä yleisiä.<br /><br />Hevoskärryt ovat talonpojalle kallis investointi. Ympäristössä, jossa viranomainen tai naapuriheimon mies voi tuosta vain käydä anastamassa kärryt itselleen, ne ovat erittäin huono sijoitus.<br /><br />Lewis kiinnittää huomiota myös asumusten luonteeseen. Niissä on pienet ikkunat ja sisäänkäynti on yleensä huomaamaton käytävä. Kaikki näkyvät vaurauden symbolit puuttuvat.<br /><br />Pointti on siinä, että islamilaisessa heimokulttuurissa omaisuuden suoja on perinteisesti ollut huono. Tämä on estänyt taloudellista ja teknistä kehitystä.Vasarahammerhttps://www.blogger.com/profile/06078925877019901124noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-33337537.post-76194788263168362382011-04-25T21:18:44.436+03:002011-04-25T21:18:44.436+03:00Tuo, mitä päätekstissä sanotaan, pätee oikeastaan ...Tuo, mitä päätekstissä sanotaan, pätee oikeastaan ainoastaan arabeihin. Indonesialainen islam on pitkälti toisenlaista kuin arabialainen, samoin turkkilainen, turkmenialainen, iranilainen tai intialainen islam.<br /><br />Ainoa, mitä islamista voidaan sanoa varmuudella on, että se halvaannuttaa kaiken inhimillisen kehityksen ja yhteiskunnan toiminnan. Islam on tyypillinen valloittajameemipleksi: se toimii vain niin kauan kun se pystyy leviämään ja ryöstämään ja tuhoamaan. Jos se pysähtyy, se romahtaa sisäänpäin.<br /><br />Iranilaiset alkavat olla fed up uskontoonsa ja pappisvaltaansa. On todennäköistä, että kymmenen vuoden sisään Iranissa shiialaisuus romahtaa sisäänpäin ja maasta tulee jälleen zarathustralainen. Elämme mielenkiintoisia aikoja.Ironmistresshttps://www.blogger.com/profile/06980947020126620086noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-33337537.post-18222628551226280932011-04-25T20:01:09.363+03:002011-04-25T20:01:09.363+03:00Kiitos, Huntingtonin kirjan Clash of Civilizationi...Kiitos, Huntingtonin kirjan Clash of Civilizationin olenkin lukenut jo mutta Salzman oli minulle uusi tuttavuus.<br /><br />Aihepiiri kiinnostaa kyllä. Onko <a href="http://www.amazon.com/Shia-Revival-Conflicts-within-ebook/product-reviews/B000U0O9FC/ref=dp_top_cm_cr_acr_txt?ie=UTF8&showViewpoints=1" rel="nofollow">tämä</a> tuttu ?Jukka Aakulahttps://www.blogger.com/profile/05994987384558497406noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-33337537.post-18257172825446026562011-04-25T16:41:08.848+03:002011-04-25T16:41:08.848+03:00Nuo sisäkkäiset identiteetit ovat islamin todellin...Nuo sisäkkäiset identiteetit ovat islamin todellinen voimatekijä, joka jälkikristilliseltä Länneltä puuttuu. <br /><br />Periaatteessa ihmisen kuin ihmisen sosiaalisen samaistumisen voi ajatella toteutuvan kolmitasoisen mallin mukaisesti siten, että lähin identifioitumisen kohde on 1)suku/klaani,sitten 2)kansakunta/kansallisvaltio ja lopulta 3)sivilisaatio/uskontokunta. Nämä kolme tasoa ovat siis ryhmittyneet sisäkkäisiksi kehiksi.<br /><br />On merkille pantavaa, että toinen kehä eli kansallistunne, on islamilaisessa maailmassa hyvin heikosti kehittynyt. Arabinationalismi on aivan nuori ilmiö ja jokseenkin kaikkialla epäonnistunut yrityksissään saada väkeä solidarisoitumaan kansallisvaltioon ohitse heimon ja umman. Ei-arabialainen Turkki on merkittävin poikkeus tästä säännöstä, mutta sielläkin atatürkilainen nationalismi on viime aikoina ollut selvästi puolustuskannalla hyökkäävän islamismin edessä. Yleisesti ottaen kaikkialla muslimit siis samastuvat paitsi heimoonsa myös ummaan, muslimien yhteisöön, siten, että heidän identiteettinsä muistuttaa U-kirjainta.<br /><br />Lännessä tilanne on jo pitkään ollut täsmälleen päinvastainen. Sekä sukulojaliteetti että solidaarisuus isien uskoa ja ylikansallista kristillistä sivilisaatiota kohtaan ovat olemattomia. Sen sijaan tuo toinen taso, Ranskan vallankumouksen mukana maailmaan tullut moderni iljetys nimeltä kansallisvaltio on kaikkialla vahva samaistumiskohde. Nationalismi lienee Lännessä niin vahvaa juuri siksi, että uskonnollisuus on niin heikkoa; kansallisvaltioon ja sen symboleihin kohdistuu kvasikonnollisia tunteita, eikä paljon puutu siitä, että olisi aiheellista puhua jo epäjumalanpalvonnasta. Tyypillinen länsimainen identiteetti muistuttaa ylösalaisin käännettyä U-kirjainta. Näistähän on puhunut paitsi Salzman myös ja eritysesti Samuel Huntington useassakin yhteydessä.Michelangehttps://www.blogger.com/profile/02578898657963980757noreply@blogger.com