perjantaina, syyskuuta 06, 2013

Samsungin strategia ja Nokian strategia - edellinen johti voittoon ja jälkimmäinen häviöön

Tänään HS kysyy samaa mitä tämä blogi on ihmetellyt useamman vuoden: miksi Nokialla ei ollut nöyryyttä kokeilla erilaisia platformeja kuten Samsung.
Nokian helmikuussa 2011 julkaistun strategian mukaan uudeksi älypuhelinalustaksi valittiin ainoastaan Microsoftin Windows Phone -käyttöjärjestelmä.
Mitä olisi käynyt, jos Nokian hallitus olisi tuolloin päättänyt ryhtyä valmistamaan myös Android-puhelimia?
...
Korealainen Samsung sen sijaan myi puhelimia kaikenlaisilla käyttöjärjestelmillä. Perustelu oli yksinkertainen.
Samsung oli laitevalmistaja, eikä se voinut ennustaa mistä tuotteesta kuluttajat pitävät. Siksi Samsungin piti tv-puolella valmistaa niin plasma-, lcd- kuin led-televisioita, ja vastaavasti eri käyttöjärjestelmillä toimivia puhelimia.
Kuluttajan tehtävänä oli sitten valita voittaja.
Samsung teki ensimmäisen Googlen Android-käyttöjärjestelmään pohjautuvan puhelimensa keväällä 2009. Puolitoista vuotta myöhemmin niiden myynti ampaisi nousuun.
Nyt Android-puhelimet hallitsevat 79 prosenttia älypuhelinmarkkinoista, ja Samsung on ylivoimainen markkinajohtaja niiden tekijänä noin 40 prosentin osuudellaan.
...
Meegosta oli Microsoft-sopimuksen takia pako luopua, mutta hanke kuvastaa Nokian johtajien ajatusmaailmaa – älypuhelinmarkkina tuli vallata yhdellä omalla käyttöjärjestelmällä ja valmistuksella.
Nokiassa korostettiin noina vuosina paljon nöyryyden merkitystä.
Niin nöyrä ei kukaan Nokialla kuitenkaan halunnut olla, että olisi antanut kuluttajan valita mieleisensä käyttöjärjestelmän.

Ei kommentteja: