sunnuntai, kesäkuuta 12, 2011

State building - osa 2 - katolinen kirkko

Totesin aiemmin että Lähi-Idään kunniankulttuurin ja siihen liittyvän omien suosimisen takia demokratialla - tai edes varsinaisella modernilla valtiolla - ei ole juuri kehittymisen edellytyksiä muslimimaissa. Tosin Ottomaanien ja Mamelukkien valtakuntien onnistui hetkeksi ratkaista tämä ongelma luomalla yhteiskuntaluokka, jonka jäsenillä ei ollut sukusiteitä.

Ratkaisu oli orjuuteen perustuva eliittiluokka, jonka jäsenten sukusiteet kaukana asuviin sukulaisiin oli katkaistu ja mahdollisuus muodostaa oma perhe oli estetty. Fukuyama kirjoitti:

The system of military slavery emerged as a brilliant adaptation designed to create a strong state-level institution against the backdrop of one of the most powerfully tribal societies on earth. It was so successful as a means of concentrating and consolidating state power that, in the view of the philosopher Ibn Khaldun, it saved Islam itself as a major world religion

Katolisella kirkolla oli Fukuyaman mukaan itse asiassa samantyyppinen ongelma 1100-luvulla. Piispan ja papin virkojen täyttäminen oli paikallisten feodaaliherrojen vallankäytön piirissä. Kun papit ja piispat saivat naida, he tekivät kaikkensa taatakseen etujen siirtymisen perheilleen. Piispan ja papin virat olivat usein perinnöllisiä. Rent-seeking vallitsi.

Katolisesta kirkosta tuli todella vahva vasta kun kirkko ratkaisi ko. ongelman. Katolisesta kirkosta tuli valtio valtiossa ja rent-seeking torjuttiin - taas hetkeksi. Keinokin oli pitkälti sama: selbaattivaatimus kirkon papeille ja piispoille. Nimitykset keskitettiin ja paikallisten feodaaliherrojen mahdollisuus vaikuttaa nimityksiin leikattiin.

Fukuyama kirjoitti:

Pope Gregory’s goal was to end corruption and rent seeking within the church by attacking the very source of patrimonialism, the ability of bishops and priests to have children. He was driven by the same logic that led the Chinese and Byzantines to rely on eunuchs, or the Ottomans to capture military slaves and tear them from their families: if given the choice between loyalty to the state and to one’s family, most people are driven biologically to the latter. The most direct way to reduce corruption was therefore to forbid officials to have families in the first place.

Ei kommentteja: