DNA ja Google julkaisivat yhteistyö-kuvion, missä DNA tarjoaa Googlen pilvipalveluita, Samsungin Android-puhelimia ja -tabletteja sekä omia tietoliikennepalveluitaan yrityksille.
Sonera teki vastaiskun esittäen Microsoftin Officeen, Nokian E-sarjaan ja Fujitsun PC:hen perustuvaa ratkaisua tai pikemmin "ratkaisua", koska Soneran kuvasta puuttui palvelinratkaisu.
Sonera mainostaa tätä eilispäivän ratkaisuaan koko sivun mainoksessa tämän päivän HS:ssä sivulla A12.
Ratkaisuissa on toki yhteistä se, että molemmissa sähköposti yms. palvelut toimivat sekä PC:ssä että mobiililaitteissa. Siihen samankaltaisuus jääkin. Soneran ratkaisu on ollut käytössä jo vuosia. Se edustaa perinteistä tietotekniikkaa. DNA:n ratkaisu taas perustuu siihen, että yrityksen IT-palvelut tarjotaan Googlen palvelu-pilvestä.
Telia-Soneran toimitusjohtajan haastattelu avaa syitä vanhoillisen ratkaisun tarjoamiseen juuri suomalaisille yrityksille. Suomi on Nokialand, jonka yritykset käyttävät jatkossakin Nokian E-sarjaa.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
7 kommenttia:
Mielestäni ITC-maailmassa on tapahtumassa muutos siinä, että raja kuluttaja-IT:n ja yritys-IT:n välillä hämärtyy - sekä konseptuaalisesti että teknisesti.
Yritykset ottavat käyttöön ratkaisuja kuluttajapuolelta (esim. iPhonet, iPadit, Facebook) ja kuluttajat yrityspuolelta (esim. useiden teratavujen ulkoiset massamuistitallentimet, verkkotallennus).
---
Telia-Soneran ratkaisu on ymmärrettävä. Vanhoillinen ratkaisu puree paremmin isojen firmojen IT-päälliköihin. Googlet ja iPhonet ovat tällaisessa ympäristössä enemmän riski kuin mahdollisuus. En ihan heti voisi kuvitella esim. jotain suomalaista pankkia tai muuta pörssiyhtiötä, joka siirtäisi tietonsa Googlen pilveen tai ottaisi "trendikkään" iPhonen käyttöön.
DNA taas on niche-yritys, jonka asiakkaat lienevät pieniä tai keskisuuria yrityksiä, joissa ollaan avoimempia "uusille tuulille".
On myös syytä muistaa, että Nokian ja Telia-Soneran suhteet lienevät aika vahvat. Historiallisestikin.
Pankkien sähköpostit voisi olla pilvessä. Sen sijaan pankkitapahtumia sinne ei vielä laiteta.
Mutta Aakke hukkaat tavallaan pointtini.
DNA heitti keskisuurille ja pienille yrityksille disruptiivisen ratkaisun, jossa kustannukset saadaan kuriin. Sonera mainostaa sitten 2000-luvun alusta asti käytössä ollutta ratkaisua vastaiskuna DNA:lla. Office-kilkkeitä on ollut Nokian kapuloissa ja aika pitkään. Sitä ennen Nokian E-sarjan puhelimissa ja RIM:in puhelimissa on ollut klientit joilla sähköpostin synkronointi on onnistunut.
Sonera onnistuu tällä ehkä hämäämään muutamaa asiakasta, joka ei ymmärrä asiaa. Firmojen IT-työntekijät, jotka pelkäävät oman duuninsa takia saattavat jarruttaa kehitystä ja tukea "Soneran mallia".
Sitten tuo Teelia-Suuneran heitto että Suomi on Nokialand ja siksi Suomeen kelpaa vielä pitkään tällaiset eilispäivän ratkaisut on jotenkin säälittävä.
En käsitä mikä hinku yrityksillä on siirtää palvelujaan "pilveen" tai jopa Googlen pilveen.
Käsittääkseni Google ei ole tehnyt minkäänlaista lupausta palveluidensa jatkuvuudesta. Siten Google on enemmän riski, ainakin isommille yrityksille.
Se, että ison firman toimintoja hoidettaisiin alunperin kuluttajille suunnatuilla Googlen (ilmais)palveluilla kuulostaa absurdilta.
Lisäksi DNA+Googlen yhteistyö on vasta ensimmäisessä aallossa. Harva (iso) firma haluaa toimia koekaniinina Google-ympäristölle. He odottavat kokemuksia muista organisaatioista.
---
Toki Google-ympäristö voisi olla käytettävyydeltään (usability) parempi kuin MS+Nokia, ja johtaa täten (pieniin, mutta havaittaviin) tuottavuusetuihin.
Lisäksi "perinteisillä toimijoilla" voisi olettaa olevan enemmän kokemusta "voitelemisesta", jolloin perinteiset ratkaisut päätyvät ostajan organisaation käyttöön, vaikka "parempia" ratkaisuja olisi saatavissa.
Google tarjoaa näitä palveluita normaalisti yrityksille kuten mikä tahansa firma. Tottakai se tarjoaa jatkuvuuden.
Lisäksi DNA+Googlen yhteistyö on vasta ensimmäisessä aallossa. Harva (iso) firma haluaa toimia koekaniinina Google-ympäristölle. He odottavat kokemuksia muista organisaatioista.
Googlen pilvi-palveluita käyttää jo nyt tuhannet pienet ja keskisuuret firmat maailmalla. Tietenkään suuret firmat eivät ole ne jotka ensimmäisenä alkavat näitä käyttää.
Keskisuuri firma joka käyttää Googlen palveluita säästyy hannkimasta mailipalvelimia yms. romua mitä se ei tarvitse. Säästää rahaa.
Isot firmat tulevat sitten perässä. Suomalaiset viimeisenä.
TM ja HS tänään:
"Varsinainen kilpailu käydään puhelimien käyttöjärjestelmissä sekä ladattavissa sisällöissä ja palveluissa."
-http://tekniikanmaailma.fi/kuva-ja-aani/vertailut/tm-vertailu-uusimmat-alypuhelimet-400-900-euroa
"Älypuhelinkisassa ratkaisee ohjelmistotarjonta"
-http://www.hs.fi/talous/artikkeli/TM+%C3%84lypuhelinkisassa+ratkaisee+ohjelmistotarjonta/1135261403245
---
HS:n artikkelissa toimittajan kommentti:
"Käyttäjälle yhä tärkeämmäksi tulee se, kuinka paljon hyviä ohjelmia puhelimeen voi hankkia. Sen myötä ohjelmistokauppa nousee laitevalmistajillekin tärkeäksi kentäksi."
Jos Nokia aikoo säilyttää käyttis- ja softaympäristönsä "nokialaisena" - eli ei ota Androidia käyttöön - niin ehkä Nokialla on mahdollisuus tehdä tulevaisuudessa voittoa softakaupalla.
Se kuitenkin vaatii vähintään:
-Markkinaosuuden kasvattamista tai pitämistä nykyisellään. Nokian softakauppa toimii vain Nokialaisissa.
-Ulkopuolisten kehittäjien kiinnostusta Nokian käyttis- ja softaympäristöä kohtaan, olipa sitten kyseessä Meego tai Windows Mobile.
-Kännykkäsoftaympäristön pysymistä maksullisena. Mielestäni jo nyt älypuhelimiin saa paljon hyviä ilmaisohjelmia ihan ilmaiseksi.
Lähetä kommentti