Lopetan spekuloinnin siitä, romahtaako Nokia, tähän.
Symbian on jo faktisesti hävinnyt Androidille. Android valtaa ensin kalleimpien puhelimien markkinat, sitten yhä halvempien. Nokian vapaa pudotus alkaa. Nokia ei tietenkään mene konkurssiin, se tulee vielä kauan myymään suuria määriä halpoja puhelimia kehitysmaihin ja eläkeläisille. Innovaatio tapahtuu kuitenkin kokonaan muualla. Nokia myöntää jo, että sillä ei ole tuotetta joka kilpailee iPhonen kanssa. Siis ei "vielä".
Nokia on henkisesti kuollut. Mobile Industry Review kirjoittaa Nokia World -tapahtumasta:
NokiaWorld: What a total waste of time and resources
Well that’s the dust settling after NokiaWorld 2010 and I am left feeling entirely empty. Thank you for absolutely nothing, Nokia. Writing or speaking the word ‘Nokia‘ is the muggle equivalent of deploying a Harry Potter style Dementor: All the joy immediately seeps out of your life.
This week the company vomited out a few handsets that I can’t even be bothered to write about..
Nokian brandin arvo laskee.
HS-raati vielä usko Nokiaan ja vakuuttelee, että ostaisi Nokian osakkaeita. Jari Sarasvuon mukaan "peiliin on katsottu ja sieltä tuijottaa takaisin uusiutumiskykyinen ihminen".
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
22 kommenttia:
Käytännön kysymys: jos sinulla olisi Nokian osakkeita, myisitkö ne nyt vai odottelisitko parempaa hetkeä?
Riippuu varmaan paljonko suhteessa tulotasoosi.
Pieni toivonkipinähän aina tietysti on että nousee paljonkin. Luulen että todennäköisesti laskee edelleen oleellisesti.
Nokia Star Trek Communicator is simply awesome, sadly just a prototype (video)
Mielestäni Nokia ei ole riittävän opportunistinen, eli se jättää mahdollisuuksia käyttämättä. Otetaan esimerkiksi ylläoleva Star Trek malli. Olisiko siitä saanut hyvän "nörtin kakkospuhelimen" tai puhelimen vaikkapa alakoululaisille? Entäpä vanhusten isonäyttöiset ja -näppäimiset puhelimet?
Kuinka iso pitää olla puhelinten arvioitu menekki, että Nokia tekee sellaisen?
Sitten nicheistä vähän isompiin suuntaviivoihin:
Edelleen, mikä estää Nokiaa julkaisemasta Android-puhelinta?
Onko Nokian sisäisellä "Meego-klikillä" niin paljon vaikutusvaltaa, että se estää "kilpailijansa" Androidin ottamisen käyttöjärjestelmäksi?
Tuoko Meego Nokialle kassavirtaa esim. sovelluskaupan, musiikkikaupan, mainosten ja karttapalvelun maksettujen mainosten kautta niin paljon, että sen viivyttäminen on kannattavaa laskevan älypuhelinmyynnin kustannuksella? Googlehan tekee Androidillaan jo ihan mukavaa tiliä.
Mutta miksi Nokia otti ohjelmistoihmisen pomoksi ? Varmaan koska aikoo edelleen satsata ohjelmistoihin ja palveluihin ?
Mistä voisi arvata että he eivät myönnä että ovat rautavalmistajia ja voivat ottaa ohjelmistot muualta ?
Jos Nokia nyt tekisi halvalla ja laadukkaasti yhden kunnon Android-puhelimen suht halvalla niin varmaan se siitä voisikin nousta. Mutta sen sijaan Nokia touhuilee ja touhuilee.
Lisäksi Meegon julkaisemisen viivyttäminen on kannattavaa erityisesti sellaiselle, joka omistaa erityisesti kilpailevien firmojen osakkeita. Koska kun Meego laitteita alkaa tulla, laskee se pikkaisen Applen kurssia.
"Markkinoilla odotettiin, että Nokia olisi julkistanut ensimmäisen Meego-puhelimen Nokia World -tapahtumassa tällä viikolla. Näin ei kuitenkaan tapahtunut."
Lähde: http://www.arvopaperi.fi/uutisarkisto/article502749.ece?s=r&wtm=_-17092010 (17.9.2010)
Tällä haluan tukea aikaisemmin esittämääni hypoteesia siitä, että Nokiaa sabotoimalla voi repiä suurempia voittoja kilpailevien firmojen osakkeista. Tällaiseen sabotaasiin riittää käytännössä jo muutaman hengen keskitason johtajista koostuva ryhmä, jotka voivat vaikuttaa Meegon kehitykseen, ja jotka omistavat esim. Applen osakkeita.
Kun OPK, (nykyisin Elop) tai muut johtoportaan jäsenet kysyvät mikä kestää Meegon kanssa, sanotaan vaan että ei ole vielä julkistamiskelpoinen. Sitä ennen ollaan esim. kuormitettu Meegosta vastaavia ohjelmoijia turhilla kursseilla, raportoimiskäytännöillä yms. kaikella joka estää Meegon valmistumisen ajoissa.
En pysty löytämään muuta selitystä Meegon julkaisun viivyttämiselle.
Kyseessä on siis agency theory. Sen mukaan yritysorganisaation jäsenillä on eri tavoitteita, eivätkä kaikki jäsenet välttämättä pyri "yhteiseen hyvään".
Uusi Suomi kirjoitti tänään näin:
Amerikkalainen CNN ihmettelee jutussaan maailman suurimman matkapuhelinvalmistajan Nokian tilannetta. CNN äimistelee erityisesti sitä, miten ylivoimaisesti suurin kännykkäjätti voi tällä hetkellä taistella elämästään.
- Se kuulostaa oudolta, tiedän, mutta niin se on, kommentoi Gartnerin analyytikko Roberta Cozza CNN:lle.
Tämä Nokian ongelma tarjoaa vielä runsaasti aineistoa liiketoiminnan koulujen opetukseen, ennustaa CNN. Jutun mukaan Nokian kompastus oli se, että yhtiö reagoi liian hitaasti ohjelmistojen merkityksen kasvuun kännykkäalalla.
CNN pitääkin Nokiaa ”oman menestyksensä uhrina”. Suurin ongelma on tv-kanavan mukaan kömpelö käyttöjärjestelmä Symbian.
Strategy Analyticsin analyytikon Thomas Kangin mukaan Nokialla on ohjelmistoperinne, josta on hyvin vaikea tässä vaiheessa kokonaan luopua.
CNN:n mielestä Applen iPhone tai RIMin Blackberry eivät ole Nokian todellisia uhkaajia, vaan oikea takapiru on Google Android-käyttöjärjestelmineen. Asiantuntijoiden mukaan Android toimii kosketusnäyttöpuhelimissa paremmin kuin Symbian, minkä johdosta suuret valmistajat kuten Samsung ja LG kääntyvät Googlen puoleen.
Gartner ennustaa, että Android jättää Symbianin varjoonsa vuonna 2014.
Worst case scenario Elopin kanssa olisi, että Elop yrittää tunkea Microsoftin tuotteita Nokialaisiin. Windows Mobilea ja vastaavia.
Tärkeä kysymys on myös tuliko Elop Nokian luokse vai kysyikö Nokia Elopia? Jos Elop itse tyrkytti itseään Nokiaan, voi miehen (ja Microsoftin) taka-ajatuksina olla, että Microsoftin taantuva kehitys pelastetaan änkemällä Microsoftin tuotteita (=Windows Mobile, Bing, Microsoftin karttapalvelu jne.) Nokialaisiin.
Tässä haen sitä, että naiivit suomalaiset pomot eivät välttämättä ymmärrä minkä takia Elop tuli Nokiaan.
Kyllä minäkin ajattelen että tässä voi olla jotain muutakin takana kuin puhdas henkilön rekrytointi. Ehkä Nokia ja MS jotenkin naitetaan. Mutta tämä on puhdasta arvailua.
Eikös tuossa muutama viikko sitten ollut jossakin juttua, että Nokia on palkkaamassa pr-hommiin Pamela Andersonia. Ei anna kovin hyvää kuvaa brandistä jos sen kasvoina toimii parhaat päivänsä ajat sitten nähnyt tissiblondi.
Ei anna kovin hyvää kuvaa brandistä jos sen kasvoina toimii parhaat päivänsä ajat sitten nähnyt tissiblondi.
Niin, Pamela. Samaa mietin minäkin. Kuulosti jonkinlaiselta perjantai-iltapäivän palaverin aivopierulta.
Mutta oletan, että katsot asioita suomalaisesta perspektiivistä. Mistä tiedät, miten esim. jenkit näkee Pamsun tänäpäivänä?
Ei tietty, onhan Nokiassa mm. Marko Ahtisaari muotoilujohtajana, vaikka tietääkseni hänellä ei ole minkäänlaista tutkintoa muotoilusta, ja vain vähän siihen liittyvää kokemusta ennen Nokiaa.
Tietty voihan henkilö olla ihan pätevä siinä mitä tekee ilman tutkintoa ja vähäisellä työkokemuksella. Pystyihän "valelääkärikin" toimimaan aika pitkään, ja silloinkin toiminta piti lopettaa ammatillisen pätevyyden puutteen takia, eikä sen takia, että olisi antanut huonoa hoitoa.
NOKIASTA JA MICROSOFTISTA
Jos oletetaan, että MS haluaa omat tuotteensa Meegon tilalle, niin Meegon viivyttäminen sen perusteella on ymmärrettävää. Jos Meegoa ei jopa julkaistakaan, niin on syydetty paljon resursseja hukkaan, tai ainakin Nokian kannalta tuottamattomasti.
Mutta kiire tulee Elopille tunkea MS:n tuotteita Nokialaisiin.
Paraguayssa on tällaista mainostajaa Nokialla.
Kyllä ihmetystä herätti monissa se, että Meegosta tuskin edes puhuttiin.
Meegon viivästyminen voi merkitä vain sitä, että MS haluaa omat tuotteensa Nokialaisiin.
Nyt siellä varmaan parhaillaan sumplitaan mitä Meegon toiminnallisuuksia korvataan MS:n vastaavilla.
Tuosta agency teoriasta.
Huomasin jatkuvasti, että firmassa oli ihmisiä, jotka ajoivat jonkun uuden tuotteen tuotteistamista, vaikka business case oli huono. Motiivi oli oman edun ajaminen omaa painoarvoa nostamalla.
Lisäksi luulen, että jotkut ajavat Nokialla jopa monimutkaisempaa liiketoimintalogiikkaa (oma käyttöjärjestelmää) samasta syystä.
Sinun hypoteesisi on tietysti paljon radikaalimpi.
Huomasin jatkuvasti, että firmassa oli ihmisiä, jotka ajoivat jonkun uuden tuotteen tuotteistamista, vaikka business case oli huono. Motiivi oli oman edun ajaminen omaa painoarvoa nostamalla.
Periaatteessa malliesimerkki agency theory:stä. Ilmenee erityisesti (pörssi)yrityksissä, joissa johto on eri kuin omistajat, ja joissa omistajat eivät ole määrittäneet (johdolle) toimivia tai selkeitä palkitsemiskäytäntöjä.
Kannattamattoman business casen toteuttaminen syö resursseja kannattavista toiminnoista ja vaikuttaa negatiivisesti yrityksen tulokseen. Johdon on oltava riittävän kyvykäs arvioidakseen eri business casejen kannattavuutta, ja pidettävä mielessä mahdolliset yksilön etua ajavat motiivit.
Johdolla voi tietysti olla tiukka paikka, jos kaikki uudet business caset ovat enemmän tai vähemmän kannattamattomia. Silloin on valittava se vähiten paskin vaihtoehto.
Samoin kannattavaa business casea ajavan henkilön tai ryhmän on "taisteltava" johdon huomiosta. Pelkkä idean esittäminen ei ehkä riitä.
Tässä päästään lopputulokseen, jossa yrityksellä on siis sekä ulkoisia että sisäisiä "vihollisia". Moni johtaja pystyy kyllä toimimaan ulkoisten vihollisten kanssa, mutta sisäiset viholliset ovat vaikeampia. He kun ovat tavallaan saman perheen jäseniä, ja perheen voisi olettaa toimivan yhteen.
Tämä tavallaan vahvistaa esim. Pekka Herlinin ja Roger Talermon kertomukset yritysmaailmasta, joissa edes ystäviin ei voi luottaa.
Lisäksi luulen, että jotkut ajavat Nokialla jopa monimutkaisempaa liiketoimintalogiikkaa (oma käyttöjärjestelmää) samasta syystä.
Eihän tuo niin monimutkaista ole. Oma käyttis on periaatteessa sama asia kuin mikä tahansa business case.
Motiivi oli oman edun ajaminen omaa painoarvoa nostamalla.
Tässä kohdin ehkä voisi kysyä, että johtiko (kannattamattoman) business casen ajaminen yleensä sen hyväkysymiseen, sitä ajaneen henkilön tai ryhmän aseman tai palkan korottamiseen?
Jos näin kävi, kyseessä oli periaatteessa huono insentiivien asettelu. Jos kannattamattoman casen esittämisestä palkitaan, saadaan tällaista käytöstä tulevaisuudessa todennäköisesti lisää.
Huonot kannustimet (insentiivit) ovat taas huonon johtamisen alakohta (subset). Huonon johtamisen voi taas jäljittää hallituksen johtajiin (board of directors), jotka ovat valinneet huonot executivet. Ja loppujen lopuksi osakkeenomistajat ovat valinneet hallituksen jäsenet, joten he ovat loppujen lopuksi vastuussa.
Kausaaliketju on siis pitkä, muttei mahdoton muodostaa. Itse asiassa se jatkuu tästäkin eteenpäin:
Suurissa pörssiyhtiöissä voi olla jopa miljoonia osakkeenomistajia. Enemmistöomistajat ovat usein institutionaalisia sijoittajia ja muita pörssiyhtiöitä. Onko näissä(kään) sitten kannustimien asettelu ja omistajapolitiikka kohdallaan? Jos esim. suuresta vakuutusyhtiöstä X osallistuu äänivaltaa käyttävä edustaja Nokian yhtiökokoukseen, onko hänen ja hänen tukitiiminsä valinnat Nokian hallitukseen valittavista henkilöistä oikeat? Toisin sanoen: onko vakuutusyhtiön X edustajan kannustimet aseteltu siten, että hän pyrkii valitsemaan sellaiset henkilöt Nokian hallitukseen, jotka pystyvät kasvattamaan yrityksen arvoa mahdollisimman paljon?
Tässä korostan sitä, että agency theory on erityisesti sidoksissa kannustimien asetteluun. Onhan olemassa erityisiä insentiivien suunnitteluun erikoistuneita yrityksiä, joissa on organisaatiopsykologeja, ekonomisteja ja entisiä johtajia.
Nokia sellaisena isona monsterina, jona me sen tunnemme, on ehkä tullut tiensä päähän. Jos näin on, niin mitä nopeammin sen sisällä oleva suunnaton osaamismassa pääsee oikeasti tuottavaan ja uutta luovaan työhön, sitä parempi.
Toistan jo varmaan neljännen kerran: Nokialla on cooleimmat lelut, sen rauta on yhä markkinoiden parasta ja sen insinöörit edelleen maailman parhaita tekemään scifi-tason tavaraa. Ongelma on se, että markkinoilla ei nyt ole enää kysyntää koleammalle raudalle; rauta on näissä kilpailijoiden puhelimissakin jo "riittävän hyvää".
Softa-alustoissa ei kannata kilpailla androidin kanssa, näin uskon minäkin. Mutta voisi olla terveämpää ja tehokkaampaa, että Nokia menee rikki kuin että se onnistuisi pelastautumaan joksikin kakkosketjun turvonneeksi imitaattoriksi. En tiedä.
"Softa-alustoissa ei kannata kilpailla androidin kanssa, näin uskon minäkin. Mutta voisi olla terveämpää ja tehokkaampaa, että Nokia menee rikki kuin että se onnistuisi pelastautumaan joksikin kakkosketjun turvonneeksi imitaattoriksi. En tiedä."
Nokian veljeily ns. toiseksi parhaiden yritysten (Yahoo, Microsoft) kanssa on huolestuttavaa.
Nokia voisi kokeilla jotain tämän tapaista:
Julkaistaan huippupuhelin X sekä Meegolla että Androidilla varustettuna. Markkinat sitten päättävät kumman valitsevat.
Nokian supply chain on kuitenkin sen verran responsive, että se pystyy sitten tekemään sitä variaatiota huippupuhelimesta, jota ihmiset eniten haluavat.
Kantsisi varmaan kokeilla. Mutta voi olla, että Elopin ja Microsoftin kynnet ovat jo niin syvällä Nokiassa, ettei Googlen Android ole siellä enää vaihtoehto.
Ilmeisesti homma on tosiaan jo pelattu ja Meego hylätty. Nokia menee tavalla tai toisella Microsoftin kelkkaan. Nokiasta tullee Microsoftin tytäryhtiö ja NSN leikataan itsenäiseksi.
Näin romahdus juuri voi toteutua. Organisaatio menettää itsenäisyytensä ja sulautuu isompaan organisaatioon. Helsingin Osakepankki ajoi yhdellä sijoituskapualla 80-luvulla itsensä nurin ja Yhdyspankki osti sen.
No aikansa kutakin.
Techchruch arvelee, että Microsoftin CEO ei ehkä ole sentään ihan niin hölmö, että ostaisi Nokian:
Nokia as currently locked in a “death spiral, just loaded with challenges,” senior Needham analyst, Charles Wolf says “It would be a disaster. Ballmer [(Microsoft’s CEO)] is not the brightest bulb… but I don’t think Ballmer is dumb enough to do it.”
UUSISUOMI: Nokia: ”Google Androidin käyttäjät pissaavat housuihinsa”
---
Lainauksia
"Vanjoki vertaa Googlen Android-alustan omaksuvia kännykkävalmistajia suomalaisiin poikiin,”jotka pissaavat housuihinsa” pysyäkseen lämpiminä talvella: väliaikainen helpotus johtaa entistä pahempaan tilanteeseen."
"Goolge tarjoaa toimivan alustan matkapuhelinvalmistajille ilmaiseksi. Kääntöpuolena on se, että marginaalit jäävät alhaisiksi."
"Financial Times pitää Nokian suurena kysymyksenä sitä, pitäisikö Nokian luopua Symbianista.
Jos Nokia ei niin tee, sen täytyy kehittää muutaman vuoden sisällä jotain uutta – ja käyttää siihen valtavasti rahaa. Jos Nokia siirtyy Androidiin, se ikään kuin myöntää tappionsa – ja kakkosvaihtoehdossa on taas suuren epäonnistumisen riski, FT kirjoittaa."
---
Hyvin pitkälle samanlaista logiikkaa Uusisuomi-jutussa kuin mitä täällä on esitetty tämän vuoden aikana.
Tavallaanhan on tietysti sankarillista taistella loppuun asti. Suomen Valtakunnan Liitto halusi että Suomi olisi taistellut Saksan rinnalla loppun asti.
Vanjoki haluaa samaa. Mutta hän ei ammu itseään Espoon punkkerissa häviön hetkellä vaan pakenee rahoineen.
Lähetä kommentti