maanantaina, tammikuuta 26, 2009

Leikkokukka-etiikka

Takkiraudan Leikkokukka-etiikka postaus on kertakaikkiaan loistava. Allekirjoitan myös Ruukinmatruunan pragmaattisen uskontofilosofian:

Onko sillä merkitystä, ovatko uskonnon lähtöolettamukset ja dogmit tosia? Ei vähäisimmässäkään määrin. Uskonnolla ei ole mitattavissa olevaa totuusarvoa. Sensijaan sillä on mitattavissa oleva käyttöarvo. Kyynisesti voidaan sanoa, että ei ole olemassa oikeita ja vääriä uskontoja, on olemassa käyttökelpoisia ja käyttökelvottomia uskontoja.

Jumalan olemassaololla ei ole pragmaatikon näkökulmasta vähäisintäkään mielenkiintoa, kun puhumme uskonnon yhteiskunnallisista vaikutuksista.

Mielenkiintoisia kysymyksiä ovat sen sijaan uskonnon vaikutus syntyvyyteen ja uskonnon vaikutus ihmisten kykyyn tehdä yhteistyötä.

Esimerkiksi ortodoksijuutalaisuus auttaa New Yorkin timanttikauppiaita saamaan aikaan luottamuksen ilmapiiriin, jossa timanttikauppa saadaan sujuvaksi. Se, onko Jumala "oikeesti" olemassa vai ei, ei sen sijaan vaikuta asiaan mitenkään.

2 kommenttia:

Roope kirjoitti...

Onko sillä merkitystä, ovatko uskonnon lähtöolettamukset ja dogmit tosia? Ei vähäisimmässäkään määrin.

Tavallaan ei ehkä olekaan, mutta näiden olettamusten seurauksilla on. Jos Vasemmanpuoleisen Liikenteen fundamentalistiedustaja tapaa tiellä Oikeanpuoleisen Liikenteen tosiuskovaisen, niin tapahtuu raju kulttuurinen yhteentörmäys.

Uskonnon harjoittajat voivat olla myönteisessä mielessä ennustettavia, mutta juuri siksi he eivät voi joustaa mielettömistäkään dogmeista.

Jukka kirjoitti...

Jos Vasemmanpuoleisen Liikenteen fundamentalistiedustaja tapaa tiellä Oikeanpuoleisen Liikenteen tosiuskovaisen, niin tapahtuu raju kulttuurinen yhteentörmäys."

Hyvä esimerkki.

Semminkin kun jutulla on hauska historiallinen tausta: Ranskan vallankumouksen mukaan oikeanpuoleinen liikenne oli edistyksellisempi kuin vasemmanpuoleinen.

Euroopassa oli Napoleonin sotiin asti vallitsevana vasemmanpuoleinen liikenne, mutta Napoleonin armeijoiden mukana edistyksellisempi tapa levisi.

Itävalta, Tsekkoslovakia ja Unkari tosin taipuivat vasta 30-luvun loppuun mennessä. Ruotsi vasta 1950-luvulla.

Itävallassa suunta vaihdettiin maakunta maakunnalta - ensin Tiroli ja viimeisenä Ala-Itävalta. Wienissä autot siirtyivät oikealle puolelle kun saksalaiset joukot marssivat kaupunkiin armon vuonna 1938.