Hiljalleen alkaa monien keskustelujen ja artikkelien lukemisten jälkeen muodostua kuva Suomen romaneista:
1. Mustalaiset ovat tähän mennessä eläneet hyvin yhteisöllistä elämää tiukkoine normeineen. Suvun jäsenet ovat huolehtineet toisistaan ja kontrolloineet toistensa käyttäytymistä.
2. Suku - eikä koko mustalaisväestö - on se yhteisö johon yksittäinen mustalainen kuuluu.
3. Mustalaisilla on puhdaslinjainen sisäryhmämoraali. Muihin ihmisiin kuin mustalaisiin suhtaudutaan välineellisesti. Mustalaisyhteisö suhtautuu muuhun väestöön tavallaan kuin narsisti muihin ihmisiin. Varastaminen ei-mustalaisilta on moraalisesti neutraalia tai jopa kunniakasta.
4. Kolmoskohdasta seuraa että mustalaisyhteisö on sisäsyntyisesti konfliktissa asuinmaansa ei-mustalaisten kanssa riippumatta asuinmaan väestön asenteista.
5. Yhteisöllisyys on nykyään Suomen mustalaisilla selkeästi vähenemässä. Se ilmenee erityisesti vanhempien auktoriteetin laskuna.
6. Seurauksena kohdasta 5 mustalaiset eivät enää noudata samassa määrin yhteisönsä normeja kuin aiemmin eivätkä huolehdi sukulaisistaan ja kunnioita vanhuksiaan. Mm. päihteiden käyttö on lisääntynyt kun päihteitten käyttöä rajoittavien normien merkitys on vähentynyt.
7. Yhteisöllisyyden väheneminen ei kuitenkaan ole vähentänyt ei-mustalaisten näkemisestä välineellisinä moraalin ulkopuolella olevina objekteina. Mustalaisten yleinen lainkuuliaisuus onkin vain entisestään laskenut tai ei ainakaan ole noussut.
Johtopäätös
Mustalaisyhteisöt ovat aina olleet vaikeuksissa ympäröivän yhteiskunnan kanssa.
Vaikeudet ovat kuitenkin oleellisesti pahenemassa mustalaisten yhteisöllisyyden murtumisen myötä. Yksittäisen mustalaisen ainoat keinot päästä noidankehästä ovat ilmeisesti
a) irtautuminen yhteisöstä, ja/tai
b) sosiaalinen nousu koulutuksen tms. avulla, ja/tai
c) uskonnollinen herätys
Mielenkiintoinen kysymys on pärjääkö joku suku toista paremmin tässä murrostilanteessa. Voisiko sukujen välinen ryhmävalinta ja paremmin pärjäävien sukujen imitointi ratkaista mustalaisten ongelmia. Tähän kysymykseen vastaaminen vaatisi syvällisempää ymmärrystä mustalaisten sukujärjestelmästä.
Jos joku tuntee asiaa paremmin, olisin kiitollinen tiedoista: Miten voimakkaita ovat sukujen väliset erot normeissa, tavoissa jne. Onko sukujen välillä statuseroja ? Syntyykö uusia sukuja ja häviääkö vanhoja ? Kuinka hyvin määritelty suku on ? Montako sukua Suomessa on ?
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
4 kommenttia:
3. Mustalaisilla on puhdaslinjainen sisäryhmämoraali. Muihin ihmisiin kuin mustalaisiin suhtaudutaan välineellisesti. Mustalaisyhteisö suhtautuu muuhun väestöön tavallaan kuin narsisti muihin ihmisiin. Varastaminen ei-mustalaisilta on moraalisesti neutraalia tai jopa kunniakasta.
Voi olla, että monikultturismin myötä kulttuurisesti toisilleen etäiset väestönosat omaksuvat sisäryhmämoraalin.
Ehkä Suomessa somalit ovat jo tämän ilmiön piirissä. Ilmeisesti he kotikonnuillaan Afrikassa soveltavat jonkinlaista sisäryhmämoraalia ainakin heimorajoittain.
Sisäryhmämoraalin soveltaminen kannattaa tilanteessa, jossa yhteiskunnalla riittää jaettavaa. Ja välttämättömyydeksi se tulee ankarassa kilpailussa.
acc
"Voi olla, että monikultturismin myötä kulttuurisesti toisilleen etäiset väestönosat omaksuvat sisäryhmämoraalin."
Olet todennäköisesti oikeassa.
Taikka ainakin jotkut ryhmät omaksuvat sisäryhmämoraalin - toiset pitävät kiinni "liberalismistaan" ja lähtevät hiljalleen "merten taa".
"Ehkä Suomessa somalit ovat jo tämän ilmiön piirissä. Ilmeisesti he kotikonnuillaan Afrikassa soveltavat jonkinlaista sisäryhmämoraalia ainakin heimorajoittain."
Somalit ovat mielenkiintoinen ryhmä - heillä ei tunnu olevan mitään kansallista identiteettiä vaan pelkkä heimoidentiteetti. Heimot ovat varmaankin heidän sisäryhmänsä.
Epäilen muodostavatko he onnistua luomaan somali-identiteettiä täälläkään. Loppujen lopuksi somaleilla on aika paljon samanlaisia ongelmia kuin mustalaisilla. Yhteisöllisyys on laskussa, miesten arvostus on laskussa, nuorten rikollisuus on nousussa, päihdeongelmia varsinkin miehillä ja nuorilla pojilla.
Tämä nyt ei liity lainkaan tähän asiaan, mutta haluaisin kysyä, että voisinko haastatella teitä sähköpostin välityksellä, koska teen yhteiskuntaopin esitelmää rasismista ja haluaisin saada siihen monia eri mielipiteitä. Siitä olisi suuri apu.
Periaatteessa haastattelu sopii mutta olen työn ja perheen takia aika kiireinen.
Yhteysosoite: kansankokonaisuus kissanhäntä gmail piste com
En lue tuota postia kovin usein.
Lähetä kommentti